Heinrich Thomsen, tidligere CEO for GroupM-bureauet m/SIX, nordisk COO i MEC og COO i Carat, står bag et nyt medie- og marketingbureau ved navn Calibrate.

Hvorfor er der brug for et nyt mediebureau i Danmark?

– Jeg har været i branchen i lidt over 20 år i tre internationale bureaugrupper, og det er min vurdering, at der er plads til et nytænkende, uafhængigt mediebureau på det danske bureaumarked, siger Heinrich Thomsen.

Han fortsætter:

– Vi har genskabt de værdier, som vi mener, et bureau skal formes af, også når man anno 2020 laver medie og marketingrådgivning. Det er værdier, som vi synes, der er gået lidt i glemmebogen, siger Heinrich Thomsen.

Hvad vil det sige?

– For os er det et bureau og en tilgang til rådgivning af annoncørerne, der er uafhængig, transparent, neutral og ansvarlig.

Hvad mener du med det? Kan du uddybe?

-Vi har valgt en bureaumodel, hvor vi hverken ejer eller sælger vores egne media og data, den form for uafhængighed er for os en grundforudsætning. Det gør det samtidigt nemt for os at tilbyde en meget simpel og transparent forretningsmodel.

Heinrich Thomsen, tidligere direktør for flere GroupM-bureauer, står bag det nye bureau Calibrate. Foto: PR

Har sparret med CMO’er

Står det til Heinrich Thomsen, så bliver det nye bureau aflønnet efter en konsulentmodel på time eller retainer basis i stedet for en gammeldags og kompleks fee-struktur.

– Og den aflønning udgør vores eneste form for honorering, siger han.

Heinrich Thomsen fortæller også, at Calibrate er skabt ”efter dialoger med flere danske CMO’s og CEO’s og deres ønsker til en mediebureaupartner”.

Hvad får annoncørerne ud af jeres tilgang til markedet?

-Vi tror på, at den rådgivningsneutralitet, som vores tilgang fører med sig, vil resultere i en bedre og mere rigtig rådgivning, og det vil for annoncørerne betyde at deres marketinginvestering vil blive både mere værdifuld og effektiv, siger Heinrich Thomsen.

Nuanceret fordeling

Han tror blandt andet, at det nye mediebureaus tilgang ”vil resultere i en mere nuanceret fordeling af især de digitale marketingbudgetter”.

– I dag allokeres et stykke over 60 procent af de digitale marketingbudgetter til media uden for Danmark, såsom Google, Facebook m.fl., og selvom disse er både vigtige og uundværlige på annoncørernes marketingplan, så vil vi med vores tilgang komme til at allokere en noget større andel end markedsgennemsnittet til blandt andre ”Relevance” fra JP/Politikens Hus, TV stationers programmatiske produkter og især den kommende ”Publicistplatform”, siger Heinrich Thomsen, der mener, at danske medier i stigende omfang tilbyder ”meget relevante, datadrevne og programmatiske mediaplatforme, som vi vil sikre får den neutralt betragtet retfærdige budgetandel”.

Det nye mediebureau er gået i luften med ”en håndfuld” virksomheder på kundelisten, som det endnu er for tidligt at oplyse navnene på, fortæller Heinrich Thomsen, der forventer ”en sund vækst i omsætning, kunder og medarbejdere, i år og næste år”.

– Hvis vi er 10-12 medarbejdere og har fået en fornuftig kundetilgang, når vi kommer til sommerferien næste år, så vil jeg være tilfreds med det første leveår, slutter Calibrate-stifteren.