To danske brancheprofiler er valgt ud til at være med i Awarding Juryen ved årets Cannes Lions-festival, populært kaldet VM i reklame.

Det drejer sig om Mette Jermiin, Managing Director & Executive Producer hos Bacon, og Morten Grubak, Executive Creative Director hos Virtue.

Mette Jermiin skal dømme kategorien Film Craft, og Morten Grubak skal dømme kategorien Digital Craft.

Og de glæder sig begge til opgaven, som i år bliver noget anderledes end vanligt:

Dels kommer festivalen på grund af coronapandemi til at foregå virtuelt. Og dels får juryerne ekstra travlt, da de til sommer skal bedømme to års indsendelser og arbejde, da Cannes Lions 2020 blev aflyst. 

AR kommer til at rykke

Markedsføring har spurgt de to nyslåede jurymedlemmer, hvad de forventer at se i deres respektive kategorier?

– Jeg håber på både at se eksempler på den gode klassiske reklamefilm bygget på en præcis indsigt med et stærkt narrativ. Samt film hvor man har modet til at arbejde med mediet på en ny og interessant måde, siger Mette Jermiin og tilføjer:

– Jeg sikker på, at vi kommer til at se strålende håndværk, og jeg glæder mig til at blive inspireret af det og mine jurykollegers perspektiver.

I Digital Craft har Morten Grubak ligeledes høje forventninger:

– Jeg regner med at se et ton af godt arbejde. Det er hele to års indsendelser, vi skal bedømme, siger han og tilføjer:

– Dertil forventer jeg at se AR-arbejder, der for alvor rykker ved feltet. I de sidste to år, er AR gået fra “fed gimmick” til “game changer”. I dag gør omkring 180 millioner amerikanere brug af AR hver måned på den ene eller anden platform.

En ekstra rolle

Begge de to danske jurymedlemmer skal dømme i Craft-kategorier, så det er håndværket, der skal kigges på.

" En dårligt klippet film er næsten ikke til at komme igennem.
Mette Jermiin, Managing Director & Executive Producer, Bacon

– Det er det individuelle håndværk, der er med til at skabe det komplette billede, siger Mette Jermiin og tilføjer:

– Overskrifterne dikterer det, vi kommer til at lægge vægt på i de respektive kategorier, og selvfølgelig hvordan den enkelte håndværker har medvirket til filmens helhed.

Og håndværket fra den enkelte kan gøre en kæmpeforskel.

– En dårligt klippet film er næsten ikke til at komme igennem, hvorimod en god klipper ofte kan redde film på trods af ringe materiale. Give and take, siger Mette Jermiin. 

Mette Jermiin, Managing Director & Executive Producer hos Bacon. Foto: PR.

For Morten Grubaks vedkommende er svaret på spørgsmålet kort og klart:

– Håndværket – og om arbejdet er empatisk, siger han.

Mette Jermiin har, som det eneste skandinaviske jurymedlem i sin kategori, i øvrigt en ekstra rolle i Film Craft, oplyser hun:

– Et ansvar for at sikre kulturel forståelse, når vi skal bedømme skandinaviske film. Så der ikke er noget, der går tabt i oversættelsen, siger hun.

”Mere metal online”

Fra Cannes Lions side har man meldt ud, at der i år for første gang er overvægt af kvinder i juryerne – 51 procent mod 49 procent i 2019. 

Og at man desuden i år har den største andel nogensinde af brand-repræsentanter i juryerne. 

Selv nævner Cannes Lions-organisationen i den forbindelse marketers fra blandt andre Nike, IKEA, Levi’s, Diageo, KFC, Uber, Oatly, Nestlé, Mars Inc, Beats by Dr. Dre og Mondelez.

Men vil online-formatet påvirke antallet af uddelte priser? Det har Morten Grubak et kvalificeret bud på.

" Min opfattelse ud fra erfaringerne, er at der bliver givet mere metal online end offline.
Morten Grubak, Executive Creative Director, Virtue

– Jeg tror, jeg dømte seks til syv shows digitalt sidste år. Og der var stor forskel på, hvordan det gik i starten af året med “you are on mute”, til sidst på året, hvor alle var mere komfortable med den digitale virkelighed, siger han og tilføjer:

– Min opfattelse, ud fra erfaringerne, er, at der bliver givet mere metal online end offline. 

Mette Jermiin udtrykker håb om, at det ikke vil betyde en forskel.

– Rent praktisk er det klart, at det stiller nogle andre krav at skulle mødes online, men det er vi alle efterhånden vant til. Jeg er spændt på, om niveauet vil være påvirket af de produktionsmæssige restriktioner under corona, men vi får se, siger hun og tilføjer:

– Jeg vil i hvert fald gøre mit for at sikre, at bedømmelserne og uddeling af metal foregår på samme grundige og fagligt gennemdiskuterede grundlag, som i 2017, da jeg også havde fornøjelsen at sidde med i Film Craft Juryen.

Ud over Awarding-juryen offentliggør Cannes Lions senere yderligere 189 Shortliste-jurymedlemmer.

Cannes Lions-festivalen løber af stablen online fra den 21. til den 25. juni 2021.

TV 2 er den officielle dansk Cannes Lions-repræsentant.

Husk at indstille dit arbejde til Danish Digital Award 2021

Læs mere