To danske cases er kommet gennem nåleøjeet ved den internationale prisfest Clio Awards 2016 og har høstet hver sin sølv-statuette.

Det drejer sig om AIAIAI og Kilo Design, der har vundet sølv i kategorien Product Design for byg-selv hovedtelefon-serien TMA-2 Modular Headphone System – og om &Co. og Out of Home Media, der har vundet sølv i Outdoor-kategorien for ”Out of Home Media Challenge”.

Og priserne vækker naturligvis glæde hos vinderne.

Kreativ direktør Peter Michael Willer fra AIAIAI siger:

– Da vi som udgangspunkt var glade for “bare” at være nomineret, gør sølv-prisen os naturligvis ikke mindre veltilfredse og stolte. Og så er vi da samtidig glade for at kunne kippe med det danske design-flag i dette klassiske og højprofilerede amerikanske award show.

Også hos &Co er der stor glæde hos den kreative trio bag idéen – Ole Hoffmann, Kristoffer Winther og Jeppe Hansen.

– Det er fedt at se, at så enkel en løsning – en buslangside – kan nå til tops. Det viser bare, at et par ord er nok, når bare den rigtige idé er der, siger Ole Hoffmann.

Vant til mange priser

Både AIAIAI, Klio design og &Co. er i forvejen godt vant med priser både herhjemme og internationalt:

Tidligere i år vandt TMA-2-serien eksempelvis UX- og Disruption-kategorien samt DigitalFirst-prisen ved Danish Internet Awards), og på de internationale scener er det bl.a. blevet til en Product Design-løve ved Cannes Lions i 2015 og en kåring som The Most Cleverly Designed Objects (Wired Magazine 2015).

Og &Co behøver næppe heller den store præsentation, når det gælder awards.

I de senere år har især kampagnen ”Made From Cool” for mode-brandet Jack & Jones og med Hollywood-stjernen Christopher Walken som mystisk skrædder, nærmest skovlet priser ind på herhjemme, i Cannes og ved Eurobest. Pudsigt nok blev det også til en Clio i 2014

Men den aktuelle Clio-vinder fra &Co ligger i en lidt anden boldgade, end hvor bureauet normalt begiver sig rundt: Den er således første skud i bøssen i ”Out of Home Media Challenge” , hvor otte bureauer bruger den københavnske buslinje 5A til at vise, hvad en buslangside kan bruges til.

– Det understreger bare, at &Co.’s image har ændret sig fra ”det er dem, der kun laver tv-reklamer”, og det viser, at vi er skarpe på meget andet, end det mange måske hidtil har gået og troet. Nogle af de seneste kampagner, vi har arbejdet med – fx Momondos DNA-test – er ganske vist også film, men det er ikke TVC’er, siger Kristoffer Winther.

En eksklusiv pris

Både hos AIAIAI og &Co. ser man Clio Awards som en betydningsfuld pris.

– Den kaldes jo ikke uden grund ”the Oscars of advertising”, siger Peter Willer fra AIAIAI, og fra &Co supplerer Ole Hoffmann:

– Det er en af de helt store amerikanske priser, som hele verden kigger med på. Det er en god test for cases her i starten af award-sæsonen, så vi tænker, at sølv-Clioen lover godt for resten af sæsonen.

Clio Awards blev etableret i 1959, og det er ikke en pris, der en nem at komme i nærheden af. Færre en 20 procent af de indsendte cases overlever de første to runder, hvor juryen udvælger vindere og shortlistede.

Kun fem procent af indsendelserne ender med at vinde et af de slanke Clio-trofæer, og guld bliver det til  færre end en enkelt procent.

Priserne overrækkes ved en stor prisfest den 28. september på The American Museum of Natural History i New York.

Du kan nærstudere alle vinderne her.