To tredjeårs-studerende på DMJX, Kreativ Kommunikation – Emma Søgaard og Christoffer Vejlø – har vundet guld ved det amerikanske awardshow Andy Awards.
Prisen vinder de for casen Follow Their Leader: En hjemmeside, der sælger falske følgere til Instagram-konti, der udbreder ekstremistisk propaganda og radikalisering. Med det formål at lukke dem.
– Vi er selvfølgelig vildt glade for prisen. Det er en kæmpe-anerkendelse af vores arbejde, siger Emma Søgaard til Markedsføring.
Andet end smukke fotos
Emma Søgaard fortæller om baggrunden for ideen og vinder-casen.
– Det startede med, at Facebook og YouTube på et tidspunkt var under beskydning for ikke at gøre tilstrækkeligt for at lukke konti, der spredte ekstremistisk propaganda og dermed bidrog til radikalisering via de sociale medier, siger hun og tilføjer:
– Men Instagram var på en eller anden måde bare fløjet under radaren.
Men ekstremisme og radikalisering – på Instagram?
– Ja, det lyder måske mærkeligt, men fordi Facebook og Twitter faktisk tager nogle initiativer og får ryddet ud i disse konti, og så rykker en del af dem over på Instagram, hvor de ikke bliver fjernet. Så vi tænkte, at det måtte vi kunne gøre noget ved.
Jo flere falske følgere jo bedre
Emma Søgaard og Christoffer Vejlø satte sig derfor for at nærstudere Instagrams algoritmer.
– Vi fandt ud af, at der fandtes en funktion, som lukker Instagram-konti, hvis der begynder at dukke for mange falske følgere op på dem. Så vi satte et site op, hvor man kunne gå ind og vælge en af disse konti og simpelthen købe falske følgere til en specifik konto, fortæller Emma Søgaard.
Hvis Instagram ”opdager” en konto, der på kort tid får virkelig mange følgere, vil den typisk i første omgang blive ”shadowbanned”, dvs. den vises ikke for nogen andre end følgere.
– Men når vi så bliver ved via Follow Their Leader bliver ved med at fylde falske følgere på, så ender Instagram til sidst med at lukke kontoen, forklarer Emma Søgaard.
Frit slag til at deltage
På Kreativ Kommunikation er faglig leder, Jesper Hansen, ikke så lidt stolt af sit unge team:
– Vi kan godt lide initiativ, og Emma og Christoffer ser muligheder, så denne her pris er så fortjent, siger han.
Normalt arbejder skolen kun aktivt med New Blood-konkurrencen i uddannelsen, men de studerende opfordres til også at deltage i andre konkurrencer, hvis de vil:
– De får en liste over bl.a. websites, medier og konkurrencer, som vi opfordrer dem til at følge og interessere sig for. Andy Awards er en af dem, og der er frit slag for dem, der har overskud og energi til at sende ind, siger Jesper Hansen og tilføjer:
– Det booster deres selvtillid, og det booster deres jobmuligheder.
Gerne udlandet
Og apropos jobmuligheder: Hvor drømmer de to unge Andy-vindere om at lande, når de er færdige med deres uddannelse på DMJX til sommer?
– Hvis du mener herhjemme, så er der et par bureauer, vi drømmer om – Virtue og AKQA – men udlandet trækker helt klart også. London, Paris eller Berlin. Vi vil begge gerne lave ting, der rækker ud internationalt, lyder det fra de to Andy-vindere.
Det er tredje gang på fire år, at et kreativt team fra DMJX, Kreativ Kommunikation, vinder en pris ved Andy Awards.
Sidste år vandt Christian Skjøtt og Alexander Keblow Kofoed Andy-guld for deres Airbnb Portfolio, en ”falsk” Airbnb-annonce for en lejlighed i Cannes under Cannes Lions-festivalen – med det formål at få en praktikplads i udlandet. Den fik de – hos CLM BBDO i Paris.
Og i 2017 vandt Jeppe Vidstrup og Simone Wärme også i Student-kategorien for deres arbejde med Robert/Boisen-casen ”Har du reddet liv uden at vide det” for Tryg Forsikring.
Se Emma Søgaard og Christoffer Vejløs case-beskrivelse på Follow Their Leader her – og se casefilmen herunder.