Skandinaviens næststørste bryggerigruppe, Royal Unibrew, har en plan. En ølplan.
Tre af bryggeriets øl-brands skal fremover positioneres og markedsføres skarpere og langt mere offensivt end hidtil.
– Når vi kigger på de brands, vi har, så er der tre rigtig, rigtig stærke mærker, vi kan gøre væsentlig mere distinkte. Royal er allerede den landsdækkende øl fra os, der skal udfordre. Det er naturligt. Ved siden af er der luksuspremium-mærket Heineken – og endelig Albani, som ligger med en markedsandel på 50 pct. på Fyn på trods af, at konkurrenterne har gjort meget for at komme ind dér, siger Peter Soltoft, der er nordisk marketingdirektør hos Royal Unibrew.
Han vil imidlertid ikke – selv hårdt presset – aflive bryggeriets øvrige brands, heriblandt Ceres og Thor.
– Nej, det er der på ingen måde tale om. Thor er stærk i Randers med masser at lokale aktiviteter og sponsorater. Ceres er tilsvarende stærk i Århus med sponsoraktiviteter omkring AGF og Festugen. Desuden er hele Royal-serien født som Ceres, så dette her kommer også Ceres til gode, siger Peter Soltoft.
Han understreger derfor, at den prioritering, der nu sker, går mere på at skrue yderligere op for de tre brands, der satses på. Ikke ned for de andre.
Læs hele historien i Markedsføring nr. 11, der udkommer tirsdag.
sit