Outdoor-selskabet Clear Channel er tilbage som operatør for Københavns Lufthavns reklamevirksomhed.

Dermed siger lufthavnen farvel til Dansk Reklame Film, som overtog kontrakten fra netop Clear Channel i 2015.

Karsten Rask Mikkelsen, adm. direktør, Clear Channel Danmark, ønsker ikke at sætte konkret beløb på kontraktens størrelse, men siger til Markedsføring, at der er tale om ”et trecifret millionbeløb.”

“Københavns Lufthavn er uden sammenligning Skandinaviens største lufthavn, og da vi i forvejen driver både Gardermoen i Norge og lufthavnen i Helsinki, så giver det annoncørerne – ikke mindst internationale brands – klart bedre muligheder for at købe ind,” siger han.

Karsten Rask Mikkelsen, adm. direktør, Clear Channel Danmark. Foto: PR.

Hvorfor det?

“Fordi mange af de rigtig store brands, tag et eksempel som L’Oréal, typisk køber Skandinavien ind som hub, så det vil være nemmere for dem at købe ét sted,” siger Karsten Rask Mikkelsen.

Skal ansætte

Clear Channels kontrakt træder i kraft ved årsskiftet og løber til udgangen af 2026. 

I lufthavnen ser kommerciel direktør, Peter Krogsgaard, frem til samarbejdet, siger han i en pressemeddelelse fra parterne, hvor han kalder Clear Channel ”den helt rigtige reklameoperatør til at løfte Københavns Lufthavns medieudbud ind i fremtiden.”

Som følge af det nye samarbejde kommer Clear Channel ifølge meddelelsen til at investere i en ”markant opgradering og modernisering af den nuværende medieportefølje i lufthavnen”.

Og hvad kommer kontrakten ellers til at betyde for Clear Channel?

“Den kommer naturligvis til at påvirke vores omsætning positivt. Og så forventer vi at skulle ansætte yderligere omkring fem medarbejdere inden for kort tid for at løfte opgaven,” siger Karsten Rask Mikkelsen.

Optimisme om trafikken

I et ”normalt år” før corona bevæger der sig omkring 26-27 millioner passagerer gennem Københavns Lufthavn, men selv om pandemien har gjort stort indhug, så er Clear Channel-direktøren optimistisk.

“Omkring 80 procent af trafikken i Københavns Lufthavn er europæisk, og det forventes, at denne del af trafikken hurtigt er tilbage,” siger han og tilføjer:

“Og for vores vedkommende betyder kontrakten derfor, at vi igen nærmer os en markedsandel på 25 procent.”

Clear Channel Danmark havde i senest offentliggjorte regnskab (2020) en bruttofortjeneste på 15,1 millioner kroner og et resultat før skat på minus 5,6 millioner kroner.