Nyt design skal få flere unge til at forelske sig i Den Gyldne Dame. Tuborgs ikoniske guldøl, der har mere end 125 år på bagen, er nemlig blevet opdateret med et nyt og mere moderne look.
Samtidig lancerer Tuborg en ny smagsvariant, tilsat passionsfrugt, som skal sikre, at Den Gyldne Dame fortsat er relevant i det unge segment.
Med andre ord skal Guld Tuborg styrke sin position i både brand- og smagskategorien, hvorfor Den Gyldne Dame ifølge Tuborgs Brand Manager, Michelle Lægdsgaard Larsen, efterhånden trængte til en modernisering.
“Den klassiske smag af Guld Tuborg er elsket af mange. Den kommer vi ikke til at pille ved. Men vi vil gerne sikre, at Guld Tuborg også er en folkekær og bredtfavnende øl for kommende generationer. Med den nye smagsvariant får vi inkluderet alle slags øldrikkere i sortimentet,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen og tilføjer:
“Fortællingen om Den Gyldne Dame lever stadig, men det er helt naturligt, at Gulddamen følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning.”
En afgørende ændring
Fortællingen om den gyldne dame har rødder helt tilbage i 30’erne, da Tuborg introducerede de såkaldte ”Tuborg-piger” for at appellere til datidens kvinder – og altså ikke mændene, som mange sikkert vil tro.
Sidenhen blev Tuborg-pigen, i skikkelse af den fynske model Annette Strøyberg, verdenskendt, da Tuborgs Guldpige fra 50’erne figurerede i både på reklamer og som papfigur i butikker verden over.
I folkemunde blev øllen døbt ‘Den Gyldne Dame’, og i forbindelse med Guld Tuborgs 100-års jubilæum i 1995 var det derfor nærliggende, at hun langt om længe kom til at pryde etiketten med sin kvindelige silhuet, som også er fastholdt i det nye design, som er udviklet af det engelske designbureau Robot Food. Der er dog én radikal ændring i designet af gulddamen.
“Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser,” siger Michelle Lægdsgaard Larsen og fortæller, at bryggeriet undervejs har været i dialog med flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling og organisationer som Kvinfo og Dansk Kvindesamfund, som alle har blåstemplet Tuborgs fortsatte brug af Den Gyldne Dame.

En dialog, der tog sin begyndelse allerede for et år siden, da Carlsberg begyndte at tale om at relancere Guld Tuborg.
“Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på Gulddamens position i samtiden, set med fagbriller,” understeger Michelle Lægdsgaard Larsen.
Hun fortæller endvidere, at bryggeriet har gennemført flere forbrugertest, som efterfølgende har haft konkret indflydelse på, hvordan det nye design er kommet til at se ud.
Følger genåbning af nattelivet
Lanceringen er i først omgang målrettet nattelivet, hvor Tuborg vil være vært for en række events som bliver skudt i gang i weekenden under årets Karrusel Festival på Refshaleøen i København.
Herefter følger en tætpakket kalender som i september og oktober vil være fyldt op med masser af events på landets universiteter og fire lanceringsfester i København, Odense, Aalborg og Herning, ligesom Tuborg har etableret et tæt samarbejde med den landsdækkende Rekom restaurationskoncern.
Lanceringen vil blive fulgt op af en landsdækkende mediekampagne, som dels kommer til køre digitalt og outdoor, og dels kører i samarbejde med en række influencers, som der dog endnu ikke er sat navn på.