Kender du historien om de to hvide mænd, der står i en lysning i junglen og kigger på en stor han-gorilla, der overvejer næste skridt?
Den ene spørger:
– Hvad mon han har tænkt sig at gøre? Hvortil den anden svarer:
– Lige hvad der passer ham.
Det samme gør TV 2. Danmarks suverænt største kommercielle TV-udbyder demonstrerede i går på Media Talk 2015, at koncernen i langt højere grad kigger mod de store spillere, end mod de interne danske konkurrenter.
Som TV 2’s kommercielle direktør Flemming Rasmussen med slet skjult stolthed sagde i går, så skal det billedbårne mediehus gå massivt ind i digitaliseringen med alle til rådighed stående midler, hænder og hjerner.
– Alle idéer skal igennem et digitalt filter fra fødslen, sagde direktøren, og nok sker det nogle år efter nogle få af de andre store udenlandske broadcastere, men lysår foran MTGTV og SBS Discovery.
Håndgribeligt sker det med massive investeringer i data-opsamling og analyse. Flemming Rasmussen var tilmed morsom, da han sagde, at ”nettet er broadcasternes bedste ven.”
Han dementerede dermed det, mange semi-eksperter har spået i årevis, nemlig at seernes nye vaner med en stigende tv-sening på nettet, er en trussel. Nej, ”personaliseringen af tv-seningen er forbrugernes bedste ven, og det leverer vi.”
TV 2 voksede gennem 2014
Nu stod Flemming Rasmussen også med den bedste nyhed i årevis i hånden, nemlig at TV 2-koncernen i sin helhed er vokset, også hovedkanalen, der jo var smertensbarnet gennem mange år.
Godt nok med ”blot” et samlet procentpoint i seerandel, men i lyset af de seneste års tab af seere til MTGTV og SBS Discovery, klarede TV 2 sig mere end fornemt i 2014.
Konkret har TV 2 indgået strategisk samarbejde med eBay og lancerer nye digitale tilbud til annoncørerne. Samlet set råder de to partnere over indsigt i næsten to tredjedele af de danske tv-seere, et fabelagtigt salgsgrundlag og kvantitativt formentlig kun overgået af Google.
– Vi har store forventninger til de kommercielle muligheder i samarbejdet og forventer massiv digital vækst i de kommende år, sagde Flemming Rasmussen med samme underspillede tone, som ræven, der med en stivet damask-serviet under mulen, spadserer ind i hønsegården til en dejlig julefrokost.
Den viden, TV 2 og eBay samler op, kommer til at sætte en ny standard for målrettet annoncering på det danske marked, og sammen når de to spillere ud til flere millioner danskere hver måned. Aftalen indeholder i sagens natur også nye mobile annonceprodukter.
Det sker samtidig med, at TV 2 Play er vokset med 70 pct. i 2014, og nu har godt 150.000 abonnenter. Det er stadig ”kun” en tredjedel af Netflix, men da TV 2 har formidabelt dansk indhold, lukker koncernen det gap de kommende år.
Masser af nye TV 2-apps
En af kaptajn Rasmussens løjtnanter, analysechefen Mette Lehrmann, lovede samtidig, at TV 2 stør om sig med skræddersyede apps i 2015, så de mange nye tiltag bindes sammen til glæde for forbrugerne og ikke mindst de annoncører, der vil have ”Bang for the Buck”.
ROI-garantien fra Top Danmark understøttede TV 2-chefernes påstande om, at kaster annoncørerne penge i dette multifacetterede mediehus, er der nærmest statsgaranti for penge i banken.
Der var endnu mere i posen under Media Talk 2015. Bureauerne skal forkæles, og det sker via et ”kreativt samarbejde”, fortalte Jacob Fischer-Nielsen, TV 2’s chef for kommercielle partnerskaber, der helt konkret består i opbygningen af en ”kreativ videnbank”.
Her kan bureauer (og annoncører) få testet deres film, så de rammer endnu mere Bull’s Eye, når de futter over skærmene, herunder de mobile smartphones og tablets.
I forbindelse med Zulu Awards 2015 udløser det en nye reklame award, baseret på seernes holdninger, og i øvrigt sker tiltaget sammen med partnerne Creative Circle og Kreativitet & Kommunikation. Begge organisation sukker jo efter endnu mere dokumentation for, at kreativitet påvirker forretningen positivt.
Den nye award hedder ganske smart ADWARS, ikke Adwords eller Awards, og det er altså seernes kåring af den bedste reklame. Der er bundet mediaspending på 750.000 kroner bundet i halen på den pris, og mon ikke det er en lille, smuk madding, end del annoncører og bureauer stræber efter af spise?
Alt i alt en virkelig effektiv kommunikation iscenesat med royal underspilning i Statens Museum for Kunsts smukke rammer. En suveræn markedsleder kan ikke gør det bedre.
Læs mere om tv-markedets udvikling i Markedsføring 12-2014, der er på gaden nu.