Mere end ni procent. Det er hvad TV 2 har mistet i kommerciel seerandel (år til dato) blandt de 15-30 årige. Hovedårsagen er, at TvDanmark 2 har løftet de unges tv-sening og dermed også den totale sening, således at TV2 nu står relativt dårligere på markedet. Samtidig er TvDanmark 2s share gået frem med godt seks procent i den unge målgruppe i forhold til samme periode sidste år.
– Tallene viser det, som vi hele tiden har kunnet konstatere. Altså at TV2 ikke har mistet de unge seere, men derimod har tabt markedsandele blandt de unge, og at det primært skyldes TvDanmark 2s bedre position på markedet, forklarer Research Manager Mogens Østergaard fra Carat Danmark, der producerer Tv-markedets nøgletal til Markedsføring. Han er heller ikke i tvivl om, at det i praksis kan få betydning for allokeringen mellem stationerne.
Den primære forklaring på TvDanmarks fremgang – og således også TV2s tilbagegang blandt de unge – er Big Brother, der som bekendt slutter i dag. Så nu bliver det for alvor spændende at følge udviklingen i kommerciel share de kommende måneder.