TV 2 og Discovery har indgået et forlig i en sag om årsrabatter. Forliget koster TV-kanalen 127,5 millioner kroner.

Det skriver Journalisten.

Sagen drejer sig om tab, som Discovery angiveligt har lidt, fordi TV 2 i en godt ti-årig periode fra 2000 gjorde brug af stigende årsrabatter til annoncørerne.

Konkurrencerådet fastslog i 2005, at TV 2 tilbød ulovlige rabatordninger på markedet for tv-reklamer.

I praksis skete det ved at tilbyde en større procentvis rabat, hvis annoncørerne foretog store årskøb af reklamer. 

En tilgang, der ifølge Konkurrencerådet tilskyndede annoncørerne til at samle deres reklamekøb hos TV 2 for at opnå de pågældende rabatter.

Siden fastslog Højesteret, at der var tale om misbrug af en dominerende position, hvilket var i strid med konkurrencereglerne. Højesteret tog stilling til perioden fra 2001 til 2005.

Discovery havde oprindelig krævet 650 millioner kroner med tillæg af procesrenter i erstatning fra TV 2, men med forliget er man endt på 127,5 millioner kroner. Begge parter betaler selv egne sagsomkostninger

Medievirksomheden NENT, der bl.a. har tv-kanalen 3, har også krævet erstatning. Her lyder kravet på cirka 1,4 milliarder kroner i erstatning plus renter. 

Den sag verserer stadig ved Østre Landsret.