TV 2 reorganiserer reklameforretningen, hvilket blandt skal resultere i mere direkte salg til annoncørerne.

Det oplyser mediehuset i en pressemeddelelse.

Heri oplyses det således, at ”TV 2 skruer op for den individuelle rådgivning af annoncørerne og det direkte salg”.

– Vi oplever, at et stigende antal annoncører ønsker at tage mere kontrol over deres medieinvestering, hvilket stiller nye og større krav til alle aktørerne på markedet og ikke mindst til os som mediehus, siger Peter Olafsson, salgsdirektør i TV 2 Reklamesalg, i meddelelsen.

Han fortsætter:

– I den forbindelse mærker vi en klart stigende efterspørgsel fra annoncørerne på sparring og rådgivning og samtidig også et stigende ønske fra nye annoncører om at handle direkte med TV 2.

" Overordnet set ønsker vi – i et mere fragmenteret marked – at matche mediebureauerne på kompetence for herigennem at blive en bedre og stærkere mediepartner for både bureauer og annoncører.
Peter Olafsson, salgsdirektør, TV 2 Reklamesalg

Nye krav til kompetencer

I meddelelsen oplyser TV 2 endvidere, at tendensen kun er blevet yderligere forstærket under coronakrisen. Derfor ”øger mediehuset salgsstyrken markant” på dette område, og der ”ansættes nu flere specialister med høj detailviden og bureauerfaring” til det team hos TV 2, som står for dialogen og forhandlingerne med mediebureauerne og de fælles kunder, som handler ind via mediebureauerne.

– Overordnet set ønsker vi – i et mere fragmenteret marked – at matche mediebureauerne på kompetence for herigennem at blive en bedre og stærkere mediepartner for både bureauer og annoncører, og det er uanset, om den enkelte annoncør ønsker at handle med TV 2 direkte eller igennem et bureau, siger Peter Olafsson i meddelelsen.

Han kan også fortælle, at TV 2 ser en tendens til, at nogle annoncører insourcer dele af deres medieindkøb, mens der efterspørges rådgivning på andre dele, som fortsat håndteres af mediebureauet.

– Dette stiller nye krav til vores kompetencer, for vi skal fremadrettet i endnu højere grad tilpasse vores rådgivning til den enkelte annoncør eller det enkelte bureau, så vi leverer på lige præcis deres behov, siger Peter Olafsson i meddelelsen.

Tre teams

Fremover organiseres TV 2 Reklamesalg derfor i tre teams efter kundernes indkøbsadfærd, men uanset hvilken indgang, annoncørerne har til TV 2 i fremtiden, så ”har alle teams fokus på databerigede reklamer på TV 2 PLAY samt øvrige videoformater”, oplyses det i meddelelsen.

Det hænger sammen med, at TV 2 Reklamesalg i første halvår oplevede mest vækst i databerigede reklamer på TV 2 PLAY, hvor omsætningen voksede med over 50 procent.

– Fremover organiserer vi os i endnu højere grad efter annoncørernes behov og indkøbsadfærd, og det betyder blandt andet, at Addressable TV – eller fremtidens tv-reklame – for alvor rykker ud i alle salgskanaler, uanset om vi taler om nationale- eller regionale kampagner, tv- eller digitale kampagner eller om annoncørerne køber ind gennem et mediebureau eller direkte hos TV 2, siger Peter Olafsson i meddelelsen.