For første gang har en reklamefilm, der aldrig har været vist på tv, fået en Emmy i kategorien ”Outstanding Commercial”. Det drejer sig om Bud Light-filmen ”Swear Jar”, som er lavet af DDB Chicago. Det skriver Creativity Online.
The Academy of Television Art & Sciences, som uddeler de prestigefyldte reklamefilm-priser, har dermed sat nye standarder for, hvad der kan præmieres.
Filmen blev oprindelig lavet til bryggeriet Anheuser-Buschs egen branded content-kanal, bud.tv, hvor den angiveligt skulle være vist hele 12 mio. gange.
Anheuser-Busch har siden af forskellige årsager lukket kanalen igen, men det forhindrede ikke filmen i at sprede sig på nettet, bl.a. via YouTube, hvor den har været vist over tre mio. gange.
”Swear Jar”, som i øvrigt også modtog en sølv-løve i Cannes, var i skarp Emmy-konkurrence med bl.a. FedEx’ Super Bowl-spot ”Carrier Pigeons” fra BBDO, New York og Coca-Colas Super Bowl-reklame ”It’s Mine” fra Wieden+Kennedy, instrueret af danske Nicolai Fuglsig.

sit