Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen (rad.) stikker hånden i en hvepserede, hvis hun vil lave et lovindgreb eller en bekendtgørelse, der forhindrer TvDanmark i at gøre Big Brother til tre forskellige udsendelser, således at der kan være reklameblokke mellem udsendelserne. Det varslede hun i Jyllands-Posten i går, og Socialdemokratiets mediepolitiske ordfører Søren Hansen bakkede hende op. I dag siger medieforsker Henrik Søndergaard også til Jyllandsposten, at tv-stationerne presser citronen til det yderste, og Frands Mortensen mener, at der skal ske en opstramnings straks. Problemstillingen er, at der hverken i radio- eller tv-loven defineres, hvad en udsendelse er – det er op til stationens programansvarlige. Et lovindgreb skal således definere, om f.eks. vejret skal være med i en nyhedsudsendelse, eller om det kan gøres til et selvstændigt program, om en fodboldkamp kan være en eller flere udsendelser eller om en etape i Tour de France kan være én udsendelse, mens overrækkelsen af den gule trøje lige bagefter er en anden udsendelse. Det sidstnævnte har TV2 praktiseret, og kulturministeren har sidste sommer svaret i Folketinget, at der ikke var grundlag for at henvende sig til TV2 på den baggrund – netop fordi loven ikke definerer, hvad en udsendelse er. TvDanmarks adm. dir. Jesper Sehested Lund er således fortrøstningsfuld. – Jeg går ud fra, at TvDanmark ikke bliver behandlet anderledes end TV2, og når hun snakker om et lovindgreb, så må det være fordi, det vi gør, er i orden – ellers er der jo ikke brug for et lovindgreb. Hvis hun derfor vil ændre på tingenes tilstand, så må det selvfølgelig komme til at gælde alle, siger Jesper Sehested Lund, der har svært ved at se, at der er brug for et indgreb. – Reglerne er udmærkede, som de er i dag. Vi mener, at der klart er tale om forskellige udsendelser, og jeg har svært ved at se, at der er tale om et problem, som der skal gøres noget ved, siger Jesper Sehested Lund.