Der er næsten gået inflation i de små symboler – emoji’er – som kan forstille alt fra smilende ansigter, dansesko og cigaretter til flyvemaskiner, balloner og græskar.

Men nu har London-reklamebureauet Wieden + Kennedy opfundet en kampagne til WWF (Verdensnaturfonden), der udnytter vores evindelige trang til at krydre beskeder med de små symboler til et godt formål.

Kampagnen hedder # EndangeredEmoji og bygger på det faktum, at 17 af de dyre-emojis, som mange benytter sig af hver eneste dag, faktisk forestiller dyr, som i den virkelige verden er truet af udryddelse.

Sammen med bureauet har WWF derfor kreeret en særlig Twitter-side med et billede af netop disse 17 emojis. Hvis man re-tweeter billedet er man ”med”, og det betyder, at hver gang man tweeter og bruger et af de 17 dyre-emojis, registrerer WWF det.

Hver dyre-emoji ”koster” hvad der svarer til cirka en krone, WWF sender en specifikation en gang om måneden på, hvor meget man har brugt, og i sidste instans vælger man så selv hvor stort et beløb, man vil give til kampen for at redde de truede dyrearter.

Kampagnen køres via den officielle @WWF Twitter-konto, og kampagnesitet kan ses her.