Uncle Grey og Ogilvy Danmark fusionerer under samme CVR-nummer med navnet Grey Danmark. Omkring 100 medarbejdere flytter ultimo 2022 eller primo 2023 under samme tag i nye lokaler i København.
Begge bureaubrands opretholdes dog fortsat i markedet, understreger Rolf Bach Christensen og Morten Frederiksen, henholdsvis CEO i Uncle Grey og Country Manager for Ogilvy Danmark i et interview med Markedsføring.
Baggrunden for beslutningen er, at begge bureauer er ejet af den globale WPP-koncern, som siden 2018 har været i gang med at gennemgå deres markeder og bureauportefølje.
”De ser på størrelsen af bureauer og ser, om det kan retfærdiggøres at beholde separate CVR-numre med de omkostninger, der er ved det,” siger Rolf Bach Christensen og uddyber:
”Historisk set med disse øvelser forsvinder det ene brand også. Men vi har fået tiden til at lave en konstellation, hvor begge brands fortsætter med to separate ledergrupper, men med fælles supportfunktioner.”
Har fungeret sådan længe
Rolf Bach Christensen og Morten Frederiksen understreger, at fusionen ikke kommer til at have betydning for det arbejde og de kunder, der er hos de to brands.
Ogilvy-brandet forsvinder således kun i ”erhvervsretlig betydning”.
Så I kommer stadig til at markedsføre jer som separate bureaubrands?
”Ja. Det er Ogilvys tal og Uncle Greys tal der bliver konsolideret i Grey Danmark. Vi profilerer os i markedet som Uncle Grey, ikke som Grey Danmark,” siger Rolf Bach Christensen.
Nøgletal for Uncle Grey 2021
Tal i millioner kroner – 2020-tal i parentes
Bruttofortjeneste 46,9 (48,09)
Resultat før skat 3,2 (2,9)
Kilde: cvr.dk
Morten Frederiksen tilføjer, at ”det allerede har fungeret på den måde i halvandet år”.
”Det skal ikke være nogen hemmelighed. Vi har reelt set haft en finance-instans, og vi har kørt det administrative sammen, så det eneste, der mangler i den kontekst, er, at vi flytter sammen fysisk, fordi vi ikke har plads til samlet at være nogle af de to steder, hvor vi pt. sidder,” siger han.
Besparelserne i forbindelse med fusionen er ifølge de to CEO’s allerede indregnet i budgettet for 2022. Det drejer sig om mindre samlet husleje og besparelser på enkelte medarbejdere, som allerede er blevet ført ud i livet i 2021. Der er derfor ikke lagt op til fyringer.
Betyder det, at hvad der skal foretages af reduktioner på personale, er sket, eller skal der skæres flere funktioner væk?
”Det har kun været ganske lidt i supportfunktionerne i 2021, så er det er allerede sket,” siger Rolf Bach Christensen.
Så der kommer ikke til at ske fyringer nu her?
”Nej. Ting kan jo ændre sig i din kundebase, men det er ikke med udgangspunkt i det, vi taler om her. Det er helt afklaret.”
Ingen arme vredet om på ryggen
Rolf Bach Christensen mener, at det har været en stor fordel, at processen har været undervejs siden starten af 2021, hvor WPP gav de to bureauer beskeden.
”Det har været sundt, at det har taget så lang tid. Ofte når sådan noget sker, er det meget big eats small. Det har vi forsikret fra day one, at det ikke skulle være. Og det kræver bare tid. Oppefra vil man altid forvente at drive omkostningssynergier, men vi vil gerne lave vores forretning dygtigere i Danmark. Og det har vi fået tid til. Der er ingen af os, der har fået armen vredet om på ryggen,” siger Rolf Bach Christensen.
Nøgletal for Ogilvy 2021
Tal i millioner kroner – 2020-tal i parentes
Bruttofortjeneste 16,2 16,9
Resultat før skat -1,5 (-3,5)
Kilde: cvr.dk
Hvor meget har det, at Ogilvy i en årrække har ligget skidt regnskabsmæssigt, indtil du kom til Morten, og det at Uncle har ligget pænt, betydet for, at det er Grey, der bliver fortsættende?
”Uanset hvor mange penge vi tjente, ville det være åndssvagt at gøre det anderledes, for Uncle Grey er dobbelt så store som os. F.eks. i Polen er det gjort omvendt, hvor Grey er fusioneret ind i Ogilvy,” siger Morten Frederiksen.
Rolf Bach Christensen uddyber:
”Vi har administrative funktioner, der gør, at vi bedre kan gøre det på den måde. Men det er det eneste, vi har fået at vide. Ellers kan det nogle gange godt være lidt strammere, men det har det ikke været.”
”Da Martin Sorrell stadig bestemte, ville han spille alle bureauerne ud mod hinanden. Han slap dem alle løs i en hundegård, og den stærkeste vandt. Men Marc Read er mere fokuseret på at drive synergier og vil gerne inddrage. Du får lov til at træffe beslutninger, hvis du har orden i eget penalhus. Men sejler det, får du nok en ordre ovenfra.”
Man har tidligere set andre bureaubrands blive sluset sammen, og efter noget tid forsvinder det ene navn. Kommer det til at ske på sigt her?
”Der er ingen der kan spå om fremtiden, men der er ingenting i nogle planer, der siger, at det ene brand skal forsvinde. Intet af dette er lavet med henblik på, at det ene brand skal forsvinde.”
Ogilvy-CEO får to kasketter
Mens Rolf Bach Christensen kommer til at fortsætte som CEO for Uncle Grey, får Morten Frederiksen fremover to roller.
Dels som Country Manager for Ogilvy Danmark og dels som President for Grey Health & Wellness EMEA, hvor København fremover er såkaldt ”hub”. Og det er med Rolf Bach Christensens ord ”unikt”.
”For EMEA’s vedkommende har hubs historisk altid ligget i London.”
”Så København bliver hub for de kompetencer, der er i dette område og vil kunne bringe dem i spil både i Ogilvy- og i GREY-regi. Her skal min internationale erfaring og evner til at udvikle en forretning været noget, der skal i spil. Det har været en god start på det her,” siger Morten Frederiksen, som fortæller, at Ogilvy Danmark vil have tre fokusområder.
”De tre områder, vi kommer til at fokusere på i Ogilvy, bliver consultancy med forretningsstrategi og brandstrategi, advertising, hvor vi er tættest på Grey og kan lære noget af hinanden, og så er der Health & Wellness som sidste ben.”
Morten Frederiksen tilføjer, at man i løbet af året har landet 14 nye kunder i Ogilvy.
”Vi har fået en del internationale kunder ind, vi har fået stærkt tilstedeværelse på Island, og så har vi igennem vores netværk fået nogle kunder ind via Grey New York, der har brug for europæisk tilstedeværelse. Det har ikke været så ringe en start på året,” siger han.
Morten Frederiksen fortæller, at Ogilvy i Danmark forventer at levere overskud til Grey Danmark allerede i det kommende regnskabsår. Og samlet set forventer Grey Danmark to-cifret vækst i 2022, siger Rolf Bach Christensen.
”I 2023 regner vi med sammenlagt at lande lige i underkanten af en tocifret vækst for de to brands. Det er vildt i det marked, vi kigger på lige nu, men det er det vi pejler efter i budgettet. Vi skal vækste sammen,” siger Rolf Bach Christensen.