Mon de sociale medier dur til noget? Det mener de hos Royal Unibrew, der blandt mange andre marketingmæssige tiltag har gentegnet hovedsponsoratet til Guldtuben.
Det er videodistributørerne hos Splay, der har skabt Guldtuben som en hyldest til indholds-skaberne på YouTube, Facebook, Instagram og Snapchat, og hvor seerne afgør kåringerne.
Hvorfor gentegne sponsoratet?
– Vi ser influencer marketing som en fantastisk mulighed for at skabe en mere direkte forbindelse til forbrugerne, siger Lise Tjell, der er Strategy Marketing Manager Non Alcoholic & Snacks hos Royal Unibrew.
– Forbindelsen til de rigtige influensers giver os desuden viden om forbrugerne, og dermed informationer om, hvordan vi fremadrettet skal kommunikere til målgruppen.
Og der er flere grunde til at gentegne sponsoratet:
– De sociale medier udgør en større og større del af det totale medieforbrug, og de unge forbrugere er ekstremt selektive overfor brands. De har ganske enkelt høje forventninger til branded content. Til gengæld er de trætte af konventionelt betalt indhold.
– Hvis man skal gøre sig fortjent til de unges opmærksomhed, må man spille efter deres regler, og det er her, at influencer marketing kan være ekstremt effektivt, slutter Lise Tjell.
20 millioner eksponeringer kan ikke tage fejl
På den anden side af bordet sidder Splay. Hvordan argumenterer de for influencer marketing?
– Vi mener, at den traditionelle medieplan kan kombineres, ja faktisk næsten erstattes af influencer marketing. Da målgruppen er tilstede på andre medier end de traditionelle, løftes kampagnen på platforme som YouTube, Instagram og Facebook, siger Jacob Gallaus, Head of Sales, hos Splay.
– En influencer-kampagne er et godt eksempel på, at en annoncør tør flytte dele af sine aktiviteter derhen, hvor målgruppen er, og selv vælger at være aktivt til stede. Det gør opfattelsen af budskabet mere troværdigt, og giver målgruppen lyst til at bruge tid sammen med fx Faxe Kondi, hvilket var det brand, Royal Unibrew investerede i sidste år.
Hvis vi flytter os væk fra salgs-snakken?
– Royal Unibrew fik 3 millioner visninger ud af Faxe Kondi-sponsoratet. Det er summen af de visninger, som videomaterialet fra Guldtuben genererede, altså selve Guldtuben-showet, pre-showet, trailere osv. Ud over Guldtuben var influencerne Rasmus Brohave og Eigu bærere af budskaberne.
– Læg dertil 20 millioner eksponeringer alene på Instagram. Det er antal følgere, som vi summerede, og som Faxe Kondi kom ud til via post på #guldtubendk2016, slutter Jacob Gallaus.
Se nogle af sidste års indslag her: