Julen er hjerternes fest. Men hos Børns Vilkår ved man, at julen for mange børn mere er lig med vold, svigt og misbrug.

Derfor har organisationen lanceret en julekampagne for BørneTelefonen, som hvert år i juledagene får henvendelser fra over 1.000 børn.

Børn, der beder om hjælp til at håndtere en hverdag med svigt, vold og misbrug.

PONG er bureauet bag kampagnen, der låner flere kreative greb fra gyser-genren, og som allerede henter kommentarer ind på bl.a. Facebook.

– Wow, er du sindssyg, hvor er den effektiv, skriver én, og ”det gør så ondt”, skriver en anden.

“Den u-hyggelige jul”

Kampagnen består af en hero-film, hvor man følger en pige, der bevæger sig rundt i et mørkt og uhyggeligt hus for til sidst at gøre en ubehagelig opdagelse. 

Credits

Bureau: PONG
Creative Director: Mikkel Elung
Client Director: Mette Hørdum
Project lead: Stine Gregersen
Art Director: Rasmus Zepernick
Produktionsselskab: Shoot Happens
Dir: Toke Blicher Møller
DoP: Peter Riis
Executive Producer: Christian Juliussen
Producer: Daniel Finn Varto
Steadicam: Flemming Laybourn
AC: Mads Hoppe
AC: Christian Lightbody
Gaffer: Thomas Bekker
Best boy: Bertil Bekker
Best boy: Malik Thomas
Production Designer: Nanna Rosenfeldt
Stylist: Trine Cordes
Production assistant: Christoffer Salling
Production assistant: Marie Bertelsen
VFX: Jacob Lindemann Lange
Score: Emil Friis
Colorgrading: Nurali Kushkov/Cameo
Sound Design: Nis Nørgaard/ThirtySoundsGood

Hertil kommer en række små film, der gengiver virkelige opkald til Børnetelefonen i julen. 

De små film er produceret til Facebook og Instagram og kører hver adventssøndag frem til jul.

– Det ramte os hårdt at se, hvor mange danske børn der reelt lever i udsatte hjem, og det motiverede os til at skabe fortællingen “den u-hyggelige jul”, siger kreativ direktør hos PONG, Mikkel Elung-Jensen, der tilføjer:

– For mens gys og uhygge er noget de fleste kun kender fra TV og film, så er det desværre hverdagen for alt for mange børn, der rent faktisk har en grund til at være bange for mørket.

Coronakrisen gør det værre

BørneTelefonen havde omkring 1.000 samtaler med børn i juledagene sidste år, hvoraf flere handlede om ensomhed, selvskade og seksuelle krænkelser. 

Og der er ikke grund til at tro, at der bliver færre af den slags samtaler i juledagene i år, siger direktør i Børns Vilkår, Rasmus Kjeldahl, i en pressemeddelelse:

– Vores foreløbige data for 2020 viser, at den hyppigste henvendelsesårsag på BørneTelefonen er relationen mellem børn og forældre. Det er første gang nogensinde, at det er tilfældet – og det mener vi, skyldes coronakrisen.

Se hero-filmen og et par af de små film herunder. Alle filmene er skabt i samarbejde med Shoot Happens og instruktør Toke Blicher Møller.

Se hero-filmen her – efterfulgt af et par af de små adventsfilm.