Den 6. maj slog bureauet Obsidian Digital for første gang dørene op til deres kontorer i København.
Blandt de ansvarlige bag bureauet findes et par velkendte navne i den digitale marketingbranche herhjemme i skikkelse af Halfdan Timm, der tidligere har solgt virksomheden JUF.dk, og Sasa Kovacevic, der tidligere har været head of SEO hos S360 i Aarhus.
Hos Obsidian Digital er ambitionen klokkeklar: At blive Danmarks førende onlinemarketing-bureau.
For at nå dét mål har bureauet valgt at bygge deres forretning op om et koncept, der adskiller sig fra mange af konkurrenterne på markedet.
Hos Obsidian Digital er der nemlig ikke blot fokus på online-markedsføring, men i lige så høj grad på udarbejdelse og eksekvering af marketingsstrategier.
En 80/20-model
Ifølge bureauets adm. direktør Emil Reinholdt, der har flere års erfaring med både management- og public consulting, har virksomheden 80 pct. fokus på online-markedsføring og 20 pct. fokus på at yde den rette strategiske rådgivning og at udarbejde en marketingstrategi for virksomhedens kunder.
– En lang række digitale bureauer tager opgaver ind, som de ikke formår at løse. Bureauernes håndværk fejler ingenting, men de glemmer ofte at stille de rigtige spørgsmål. Overser kunden vigtige muligheder som eksempelvis udvælgelsen af de rigtige salgskanaler eller er prissætningen og produktsammensætningen rigtig?, lyder det retoriske spørgsmål fra Emil Reinholdt.
Udover at sætte sin lid til egne evner og eget forretningskoncept, så har folkene bag Obsidian Digital valgt at alliere sig med en række rådgivere, fra en række forskellige brancher og industrier, der skal bidrage med faglige inputs og sikre, at virksomheden når sine mål.
Interessant model
En af disse rådgivere er Anders Thomsen, der tidligere har arbejdet for konsulenthuset McKinsey.
Han er blevet tilknyttet Obsidians advisory board, og han er ikke i tvivl om, at Obsidians forretningsmodel vil vække opsigt:
– Fra min tid i McKinsey ved jeg, hvor vigtigt det er, at man kombinerer en holistisk forståelse af kunden med en dyb forståelse for operationel udførelse. Jeg er overbevist om, at Obsidians model vil være den dominerende på sigt og sikre relevans for både større og mindre kunder i ind- og udland, siger han.
Selvom Obsidian Digital kun har få uger på bagen, kan bureauet skrive en stribe større virksomheder, såsom Hungry.dk, Stena Line og Saxo, på kundelisten.