I en ny kampagnefilm dukker Søren Brostrøm, direktør for Sundhedsstyrelsen, pludselig op i spejlet bag en ung mand med et olmt blik, da denne seriøst overvejer at tage i skole på trods af en ganske tør hoste.

Det usædvanlige greb, der vækker minder om flere horror-film, benyttes i filmen ”Bliv hjemme”, der er en del af Sundhedsstyrelsens nye corona-kampagne ”Vi kan godt!”, som gik i luften 23. november.

Den nye kampagne ”markerer en ny drejning” i Sundhedsstyrelsens kommunikation om, hvordan danskerne kommer bedst igennem corona-hverdagen, oplyses det i en nyhed på styrelsens hjemmeside.

– Indtil nu har det mest handlet om at instruere os alle sammen i, hvad vi skal og må gøre for at undgå smitte. De blå plakater, bannere og film har husket os på de forskellige råd og anbefalinger siden marts, forklarer Niels Sandø, enhedschef i Sundhedsstyrelsen, i nyheden.

Han fortsætter:  

– Og fordi vi har fulgt anbefalingerne, har vi kunnet holde epidemien under kontrol. Men det er hårdt i længden, og mange er ved at være trætte. Derfor skal den nye kampagne i højere grad motivere os alle til at holde fast.

Kampagnen kører i to spor

Den nye kampagne – der blandt andet opfatter fem film uploadet på Sundhedsstyrelsens YouTube-kanal – er primært filmbåren, og den kører i to spor.

Kampagnens brede film skal ses som en hyldest til hverdagens helte i coronakrisen, altså dem, der følger Sundhedsstyrelsens råd, ”selvom det kan være lidt kedeligt i længden”, mens det andet spor er film til unge – heriblandt den omtalte – der ”har en mere humoristisk tone” og Søren Brostrøm som gennemgående karakter.

Det er planen, at kampagnen skal køre året ud på TV, radio, i biografer samt i SoMe og digitale kanaler, ligesom influencers skal hjælpe med at sprede budskabet til den unge målgruppe.

Sundhedsstyrelsen har samarbejdet med bureauet Advice, der i juli 2020 blev rådgiver og konsulent på kampagner og strategi for styrelsen efter et større udbud om den nye kampagne, som Wavemaker er mediebureaupartner på.

Det var også Advice, der håndterede styrelsens corona-kommunikation i krisens første måneder.

Du kan se de nye film herunder:

Den brede "Vi kan godt!"-kampagnefilm
"Bliv Hjemme"-filmen fra Sundhedsstyrelsen