Der var mange gode grunde til at slå propperne af champagneflaskerne ved 2017-udgaven af The True Award på Langeliniepavillonen i København fredag aften – og for reklamebureauet &Co. stod de gode grunde nærmest i kø.

Da årets trofæer var uddelt, kunne &Co. således vandre hjem til Bredgade med ikke færre end 11 af aftenens i alt 31 priser: Fire guld, tre sølv og en bronze – plus Norstats Publikumspris, titlen som Årets Bureau og æren for Årets Film, Alt det vi deler, skabt i samarbejde med Moland Film og instrueret af Asger Leth for TV 2.

Dermed satte det kreative bureau sig for andet år i træk på prisen for Årets Film: Den gik sidste år til momondo-blockbusteren The DNA Journey, skabt i samarbejde med Bacon og instrueret af Jeppe Rønde

Ud over priserne for TV 2-filmen og de tre specialpriser vandt &Co. en guld og to sølv for Help a dane for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden og en bronze for Nederen Forældre/Philips far for Rådet for Sikker Trafik/Trygfonden.

Andre kunne også

Men selv om &Co. satte sig på broderparten af hovedkategori-priserne blandt reklamebureauerne, så var der så sandelig også andre, der kunne være med.

Robert/Boisen & Like-minded tog sig således kærligt af fire priser – tre gange sølv for Spritstiv Speeddate for Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden og bronze for Hvornår er man gammel nok? for Børnefonden – og også Charlie Tango, DDB og Advice var på podiet.

Blandt produktionsselskaberne var det &Co Productions, der tog de fleste priser, 10 styk, skarpt forfulgt af Moland Film med syv og Gobsmack med fire. Men også Bacon, Honeytrap, The Woerks og Spoiled Productions måtte på scenen.

Moland Film vandt prisen for Årets Producent.

Stærke craft-præstationer

I Craft-kategorierne blev der uddelt i alt 10 priser, heraf de fire i kategorien Bedste Instruktion.

Og her toppede sidste års Cannes Grand Prix-vinder Martin de Thurah igen i år listen med guld – denne gang for filmen The King for Playstation.

Dertil fik Casper Balslev og Rune Milton overrakt sølv, mens Bacon Cphs Martin Werner vandt bronze.

Vinderliste – bureauer

– &Co. – 11
– Robert/Boisen & Like-minded – 4
– Happiness Bruxelles – 3
– Black Dog Filmslack – 3
– DDB – 1
– Advice – 1
– Charlie Tango – 1
– Hjaltelin Stahl – 1
– Wibroe Duckert & Partners – 1
– BBH – 1
– Garbarz & Partners – 1

Vinderliste – produktionsselskaber

– &Co Productions – 10
– Moland Film – 7
– New Land – 3
– Nobody – 3
– Bacon Cph – 2
– Spoiled Productions -1
– Pegasus Production – 1
– Honeytrap – 1
– The Woerks – 1
– Epoch Film – 1
– CZAR Hamburg – 1

Vinderliste – annoncører

– Kræftens Bekæmpelse/Trygfonden – 7
– TV 2 – 6
– Carlsberg – 3
– Alt-J – 3
– Dankort – 1
– McDonald’s – 1
– Børnefonden – 1
– Rådet for Sikker Trafik/Trygfonden – 1
– Danske Bank – 1
– Playstation – 1
– Kari Traa – 1
– Telia – 1
– Volkswagen – 1

Markedsføring ønsker alle vinderne tillykke med de flotte præstationer, og her er de så: Vinderne ved The True Award 2017.

Vinderfilmen vises i listen første gang, de omtales – og jury-begrundelser (kun ved guld, craft og specialpriser) står i kursiv

BEDSTE FILM – TV OG BIOGRAF

SØLV: Alt det vi deler

Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

SØLV: På beløbet siden 1983

Annoncør: Dankort
Bureau: Charlie Tango
Producent: Bacon CPH & Charlie Tango
Producer: Samuel Cantor & Magnus Åkerstedt
Kreativ Direktør: Rasmus Laumann
Instruktør: Tomas Jonsgården

BRONZE: Lysglimt

Annoncør: McDonald´s Danmark
Bureau: DDB Copenhagen
Producent: Spoiled Productions
Producer: Filippa Borg Von Bülow & Kristina Karlsson
Art Director: Cecilie Öberg
Tekstforfatter: Thomas Fabricius
Instruktør: Kasper Torsting

BEDSTE FILM – ONLINE

GULD: Alt det vi deler

Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:

Det kræver kun et enkelt rum at få din opmærksomhed.
Det kræver kun en enkel voice over at få dig til at lytte.
Det kræver kun en enkel indsigt at få dig til at tænke.
Det kræver kun en enkel scene at få dig til smile.
Det kræver kun en enkel film at få dine hår til at rejse sig.
Lad os rejse os op for den bedste online film, som fik os til at dele.

SØLV: Help a Dane / Bertelsen Thai

Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

BRONZE: Hvornår er man gammel nok?

Annoncør: BØRNEfonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe
Art Director Niklas Hultquist Andersen & Mads Nicolai Mardahl
Instruktør: Niels Nørløv

BEDSTE FILM – ONLINE/ENTERTAINMENT

GULD: Alt det vi deler

Annoncør:         TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:

Entertainment kategorien fejrer kreativitet, der gør content til kultur og det må man i den grad sige at dette værk gør. Man har i den grad lyst til at se filmen til ende – man må bare se mere. Filmens dramaturgi og budskab kombineret med tendens i tiden og en perfekt timing medførte at denne vinder helt fortjent blev et globalt fænomen, hvor man på tværs af forskellige kulturer og samfundslag forstod filmens budskab og tog det til sig. Se, det er underholdning i verdensklasse.

SØLV: Spritstiv Speeddate

Annoncør:         Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

BRONZE: Nederen Forældre / Filips far

Annoncør:         Rådet for Sikker Trafik og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Honeytrap / & Co. Production
Producer: Malene Dyhring & Anne-Mette Lund
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Simon Bonde

BEDSTE FILM – ONLINE/VIRALT

GULD: Alt det vi deler

Annoncør:         TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:

Hvis en film skal gå viralt, skal den formå at røre os i en grad, så vi får lyst til at vise den til vennerne på de sociale medier. Det må man sige er lykkedes for årets vinder af ”Bedste film online viralt”. Den er nærmest definitionen på en viralfilm. For det er en film, der ikke bare er blevet set og talt om i hele verden. Dens navn kunne også være navnet på selve kategorien. For alt det der går viralt, er jo netop: Alt Det Vi Deler.

SØLV: Help a dane / Bertelsen Thai

Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

SØLV: Spritstiv Speeddate

Annoncør: Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

BEDSTE FILMKAMPAGNE

GULD: Help a dane

Annoncør:         Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: & Co. / NoA
Producent: & Co. Production
Producer: Thomas Hartebeck
Art Director: Ole Hoffmann & Kristoffer Winther
Tekstforfatter: Kristian Eilertsen
Instruktør: Peter Harton

Motivation fra juryen:

Help a Dane kampagnen har sat barren højt med et dejligt, forfriskende, nyt take på et efterhånden velstegt emne. Kampagnen belønnes især for eksekveringen, som ikke kun formåede at underholde og informere danskerne, men i den grad skabte international årvågenhed – især iblandt de lokale på de mest udsøgte turistmål, der nu hjælper med at passe på os røde hvide.

SØLV: Spritstiv Speeddate

Annoncør:         Kræftens Bekæmpelse og TrygFonden
Bureau: Robert/Boisen & Like-minded
Producent: Gobsmack
Producer: Christina Erritzøe & Stefan Pflug
Art Director: Frederik Voetmann & Niklas Hultquist Andersen
Instruktør: Niels Nørløv

BRONZE: Scamster

Annoncør:         Danske Bank
Bureau: Advice A/S
Producent: The Woerks
Producer: Thomas Veyssiere Gram
Tekstforfatter: Nino Dedenroth
Instruktør: Torben Kjelstrup

BEDSTE INSTRUKTION

GULD: The King – Martin de Thurah

Instruktør: Martin de Thurah
Annoncør: Playstation
Bureau: BBH
Producent: Epoch Films

Motivation fra juryen:

At skabe film er en konstant organisk proces hvor de mindste detaljer er afgørende og hvor ofte uventede svære kompromiser skal besluttes under stort pres for at lykkes med filmen. Det kræver en stærk vision, stort overblik, is i maven og ikke mindst en utrolig kreativ forståelse for mediet. Der er ingen tvivl om at årets nominerede besidder netop de egenskaber men alligevel var der én der skilte sig ud. En imponerende film i international klasse, der er kompromisløs på alle niveauer og alligevel formår at holde fast i nogle af instruktørens særlige karakteristika i eksekveringen.

SØLV: In Cold Blood – Casper Balslev

Instruktør: Casper Balslev
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

SØLV: Carlsberg TED X – Rune Milton

Instruktør: Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

BRONZE: Celebrate Yourself – Martin Werner

Instruktør: Martin Werner
Annoncør: Kari Traa
Bureau: Wibroe Duckert & Partners
Producent: Bacon CPH

BEDSTE FOTO

In Cold Blood – Niels Thastum

Fotograf: Niels Thastum
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

Motivation fra juryen:

Når filmens fortælling forankres i filmkameraet, opstår der noget magisk. Virker det samtidig legende og næsten ubesværet, så efterlades vi med følelsen af, at selv det mest komplicerede har været simpelt. Der er bare intet simpelt over den her film, og selvom det kan virke sådan, så er det de færreste, der kan iscenesætte rå natur og vold på en så filmæstetisk velorkestreret måde, at det virker let at få godt skuespil ud af en mus.

BEDSTE KLIP

Carlsberg TED X – Freddie Smith & Rune Milton

Klipper: Freddie Smith & Rune Milton
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

Motivation fra juryen:

Når klipning er værst føles den formalistisk og forudbestemt – krampagtig og rigid som var den formuleret ud fra en forudgående præmis, der overser, at klipningen i sig selv er en gennemgående kreativ proces. Når klipning er bedst, ligesom i årets vinderfilm, så flyder fortællingen på en levende og balanceret måde, hvor det dramaturgiske forløb fortælles med en overbevisende lethed og med en ligevægt mellem den følelsesmæssige oplevelse og historieforløbets fremdrift. Hvor man tør klippe hurtigt videre fra selv de mest smukke kompositioner, fordi det er i filmens interesse – hvad enten det er et hologram eller en elefant.

BEDSTE SOUND DESIGN

Lad dig ikke begrænse: Ihan – Bjørn Vidø/Freezone

Sound designer: Bjørn Vidø / Freezone
Komponist: Patrizia Helander & Barbara Chamoun
Annoncør: Telia
Bureau: Hjaltelin Stahl
Producent: Pegasus Production

Motivation fra juryen:

Sound design har en unik funktion i historiefortælling, hvilket bestemt også gør sig gældende for vinderen af årets Bedste Sound Design. Sound Designet gør os nysgerrige med sin stemningsskabende og overraskende sammensætning. Vores følelser bliver vækket, og det er så sofistikeret, at lyden alene kan fortælle den medrivende historie.

BEDSTE FILMMUSIK

Carlsberg TED X – Jonas Horsted Larsen/Kevin Koch

Komponist: Jonas Horsted Larsen
Sound designer: Kevin Koch
Annoncør: Carlsberg
Bureau: Happiness Brussels
Producent: Nobody cph

Motivation fra juryen:

Vinderen af årets bedste filmmusik er et stykke musik, der på fornemmeste vis formår at tryllebinde og fastholde stemningen, samtidig med at den intensiverer og underbygger filmen, uden på noget tidspunkt at stjæle opmærksomheden fra historiefortællingen og billederne. Årets bedste filmmusik er larmende subtilt og løfter filmen uden at bruge så meget som en muskel, hvilket leverer historien og budskabet på fineste vis.

BEDSTE VISUAL EFFECTS/3D

Laughing Horses – Jan Tvilling & Jonas Drehn / Bacon X

VFX-/CGI Artist: Jan Tvilling & Jonas Drehn / Bacon X
Annoncør: Volkswagen
Bureau: Grabarz & Partner
Producent: CZAR Hamburg

Motivation fra juryen:

Det kræver teknisk snilde og fingerspidsfornemmelse at bygge bro mellem den virkelige og den computer-genererede verden. De visuelle effekter skal både hjælpe seeren ind i filmens univers samt videreføre den æstetiske linje – uden at stjæle rampelyset. Årets vinder har på fornemmeste vis formået at integrere effektarbejdet i billederne som et bærende element, hvor ikke blot fortællingen men også humoren hjælpes på vej. Der er ganske enkelt tale om kreativitet og håndværksmæssig kvalitet på et højt internationalt niveau.

BEDSTE PRODUCTION DESIGN

In Cold Blood – Anna Gry Skovdal

Production-/Set Designer: Anna Gry Skovdal
Annoncør: Alt-J
Bureau: Black Dog Filmslack
Producent: New Land

Motivation fra juryen:

Vi ser en kvinde i et tomt lokale – hvem er hun, hvor kommer hun fra, og hvor er hun på vej hen? Et godt production design kan besvare alle disse spørgsmål – og nogle gange i en enkelt indstilling. Production designerens rolle er at afkode filmens tema og på den mest naturlige måde føre det videre i billedet igennem regi og set design. Aftenens vinder er et pragteksempel på gennemført storytelling, der udover at tilføje et ekstra lag til karakterne også fortæller historien på eksemplarisk vis. Production designet er ganske enkelt gennemført, dragende og visuelt appellerende på et sjældent set højt niveau.

NORSTATS PUBLIKUMSPRIS

Alt det vi deler

Annoncør: TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

TRUE TALENT TV 2 PRISEN

Lærke Herthoni / Instruktør

Motivation fra juryen:

Vinderen af True Talent – TV 2 prisen er et af Skandinaviens mest lovende instruktørtalenter – med en karriere, som har taget hurtig fart. Med et enormt drive og passion for filmhåndværket har vores vinder skabt sig et navn i branchen og arbejder allerede på et internationalt niveau. Årets talent har en sans for smukke billedkompositioner og stærke portrætter af karaktererne i sine film. Årets talent har instrueret populære reklamer for brands som Georg Jensen, Arla, Volvo og Audi og har allerede modtaget priser fra The One Show, Eurobest og Cannes Lions. Årets vinder af The True Talent – TV 2 Prisen er instruktøren Lærke Herthoni. Tillykke!

ÅRETS ANNONCØR

Kræftens Bekæmpelse & TrygFonden

ÅRETS BUREAU

& Co. / NoA

ÅRETS PRODUCENT

Moland Film

ÅRETS FILM

Alt det vi deler

Annoncør:         TV 2
Bureau: & Co. / NoA
Producent: Moland Film Company og & Co. Production
Producer: Tobias Kampmann, Christian Bévort, Anne-Mette Lund & Anders Thoustrup Darre
Art Director: Rune Petersen
Tekstforfatter: Johan Køhler
Instruktør: Asger Leth

Motivation fra juryen:

Den film som løber med prisen som Årets Film True awards grand prix er en klar vinder i år. Den har raget statuetter til sig og i den grad gjort sig bemærket her i aften – men også rundt omkring i verden. ”Det vi deler” er Årets film. Stort tillykke til &CO/NoA, Moland Film Company og TV 2.