Ungdomskonkurrencen Young Creative Circle Award hylder de bedste unge kreative talenter i Danmark inden for digital, design, print og film, og nu er årets finalister klar.

Juryen har grundigt gennemgået og vurderet årets 221 indsendelser, og færre end 10 procent – 21 cases – er kommet igennem nåleøjet og videre til den endelige styrkeprøve.

Og især én kategori imponerede juryen:

– Niveauet i YCCA Design var rigtig højt i år. Juryen var meget begejstret, hvilket blev afspejlet i point-givningen, der faktisk lå højere for YCCA Design end mange af selve Design-kategorierne, siger CCA-formand Dorte Nielsen og tilføjer:

– Det er dejligt at se at en ny generation af designere er på vej, og at de kan inspirere og begejstre.

Generelt lidt blandet niveau 

Samme ros kommer fra Abelone Varming, direktør, Design denmark, og en af tre juryformænd for Design kategorierne – både YCCA Design og Design-kategorierne i CCA.

– Deres engagement og ihærdighed skiller sig ud, siger hun og tilføjer:

– Men også deres håndværksmæssige formåen, professionelle tilgang til opgaven – og en iderigdom, der sprudlende, og dog tilpas afmålt, ender ud med veludførte resultater. Resultater, man godt selv gad at have lavet.

I de øvrige tre YCCA-kategorier var niveauet blandet, lyder det fra juryformand, Dorte Nielsen:

– I Digital og Film var det pænt, men niveauet i Print var meget lavt i år, siger hun og tilføjer:

– Derfor er der også færre shortlister end tidligere år, også på trods af det store antal indsendelser. Dette er ellers en klassisk kategori, hvor vi normalt ser rigtig mange perler.

Igen flest med bureau-baggrund

I de senere år har flere teams haft både to og tre shortlister hver, men det er ikke tilfældet i år: Kun et enkelt team brillerer med to shortlister – det er Jacob Grandt & Andreas Arnaa fra henholdsvis adam&eveDDB i London og Brandhouse.

Det er et par prisvante herrer med både Cannes og Cream på CV’et, og i årets YCCA er de to shortlistet i både Film og Print med deres arbejde med titlen Copenhill.

Fordelingen mellem teams fra skoler og teams fra bureauer trækker i øvrigt igen i år mest i bureauernes retning.

Således kommer kun en fjerdedel af de shortlistede teams fra uddannelserne: Tre er fra DMJX Kreativ Kommunikation, et er fra KEA og et er fra Skolen for Visuel Kommunikation.

De resterende 15 teams, altså omkring 75 procent af alle de shortlistede teams ved YCCA 2020, har bureau-baggrund eller er selvstændige.

Hvad skyldes den fordeling?

– Jeg tror, der er to forklaringer. Dels var briefen nok lidt sværere i år. Det betyder, at det kan have været lidt nemmere for de lidt mere erfarne kreative, som er på bureau i dag, at gå til opgaven, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– Og så har det måske gjort en forskel, at konkurrencen i år lå på en lørdag. Det har jo formentlig givet flere bureauansatte mulighed for at deltage.

Kendte navne på spil igen

Et nærmere kig på shortlisten afslører kendte navne og teams: Blandt dem er Laurits Hanak og Adam Bloch, der er shortlistet i Design for ”Copenhagen” or Copenhagen?

De to vandt sidste år YCCA Design-kategorien for deres case Offline på cykelstien. Dengang repræsenterede de KADK – men i år er Laurits Hanak selvstændig med Atelier Laurits Hanak, mens Adam Bloch er designer hos Uncle Grey.

Også en anden af sidste års YCCA-vindere er på spil igen: Det er Line Sindberg, der sammen med Kat Giphardt, begge Skolen for Visuel Kommunikation, er shortlistet for casen No Danes.

Line Sindberg vandt sidste år Film-kategorien ved YCCA sammen med sin daværende makker, Sine Asmussen, for casen Hej Bloggen.

To andre Uncle Grey-navne, Cecilie Jelstup og Marie Frederiksen, der er shortlistet for casen TXT TICKET i Digital-kategorien, er også velkendte i award-sammenhæng. Bl.a. vandt de to en sølv-pencil ved D&AD’s ungdomskonkurrence New Blood i 2018.

Og så er det svært at undgå at nævne Joachim Klintfält og Nicolas Housted fra DMJX Kreativ Kommunikation, der er shortlistede i Film-kategorien for deres case Don’t Follow Pigeons.

Sammen med deres medstuderende Mark Terkelsbøl vandt de sidste år den første danske Black Pencil nogensinde ved D&AD New Blood.

Brief: Overturisme i København

Årets brief til de unge kreative kom fra Wonderful Copenhagen og bar titlen ”Overturisme i København”.

VisitCopenhagen var afsender, og opgaven var at modvirke overturisme ved at inspirere turister til at opdage mindre kendte/befolkede steder i København og omegn.

– Problemet er så stort, at VisitCopenhagen har besluttet ikke at reklamere for attraktioner som Nyhavn og Christiania i de kommende år, da presset her er blevet for massivt, hedder det bl.a. i briefen, og videre:

– Formålet med kommunikationen er at skabe en adfærdsændring blandt turister i København. Turister skal væk fra det overbefolkede centrum og seværdigheder, og opdage andre sider og steder af København og omegn.

Bonus-info: Festen starter i dag

Creative Circle-formand, Dorte Nielsen, oplyser i øvrigt til Markedsføring, at man netop har landet en ny plan for afvikling af selve CCA-showet – et projekt, der har været igennem mange faser, siden Danmark i marts blev lukket ned på grund af corona-pandemien.

Og i modsætning til awardshowet Danish Digital Award, som tidligere i år blev afviklet “rent” digitalt, har man fra Creative Circles side nu besluttet at afholde et awardshow, der foregår i hvert fald delvist fysisk. 

– Datoen er nu fastsat til fredag 14. august, og vi kommer til at samles i små grupper på en stor sportspub, Pub & Sport, hvor vi kan være det antal vi må til den tid, siger Dorte Nielsen og tilføjer:

– På pubben kommer vi til at sidde i små båse – i grupper på omkring fem – hvor hver gruppe har sin egen skærm, og så styres showet “oppe fra pub-baren”.

Showet optages live, og der vil også være mulighed for, at bureauerne deltager på distancen via skærm.

Billetter kommer til at koste 200 kroner, der er fri bar fra 16-18, oplyser Dorte Nielsen. Læs mere om arrangementet her.

Young Creative Circle-konkurrencen afholdes af Creative Circle i samarbejde med TV 2.

Du kan læse årets brief i sin helhed her og se hele shortlisten herunder.                           

YCCA Design – 34 indsendelser

·       ‘Copenhagen’ or Copenhagen?/Laurits Hanak & Adam Bloch/Atelier Laurits Hanak og Uncle Grey

·       Detourist/Sara Pallesen & Jacob Lister Haugen/Superblaise og Bold Scandinavia

·       Unknown Path of Copenhagen/Katrine Heinesen & Amanda Lau/Re-public og Soundvenue Creative

·       MORE TO SEE THAN A-Z/Emil Boye & Daniel Lindholt/Bold Scandinavia             

·       SPOTS OF COPENHAGEN/Jonas Hjort & Marcus Mahecha/Kontrapunkt              

YCCA Digital – 58 indsendelser         

·       Cli.mate®/Jacob Sørensen & Joel August Stein/Kontrapunkt        

·       Visit Copenhagen Zones/Sebastian Østgaard & Martin K. Ettrup/soestgaardCreative og Nørgård Mikkelsen 

·       Where are the Danes?/Rasmus Andersen & Simone Brunshøj/Isobar Danmark  

·       TXT TICKET/Cecilie Jelstup & Marie Frederiksen/Uncle Grey         

·       A Random Route/Mie Falkenstrøm & Louise Lahn/Nørgård Mikkelsen

YCCA Film – 23 indsendelser                                                                                                                                          

·       Don’t Follow Pigeons/Joachim Klintfält & Nicolas Housted/DMJX Kreativ Kommunikation

·       Fairy Tale Ending/Alejandro Aagaard & Julius Kamper/Kunde & Co og Marvelous                     

·       To see the city, see the people/Thomas Hasse Therkildsen & Andreas Ussing Sandau/Adapt 

·       CopenHill/Andreas Arnaa & Jacob Grandt/ Brandhouse og adam&eveDDB

·       No Danes/Line Sindberg & Kat Giphardt/Skolen for Visuel Kommunikation

 YCCA Print – 116 indsendelser                                                                                                                                       

·       FIND THE LITTLE MERMAID/Peter Weichert Madsen & Lenea Lind/Envision       

·       Metrokort – Visit Copenhagen/Petra Beglaubter & Sofie Henriksen/KEA 

·       Superstar/Alexander Mackenzie & Rikke Mønster/Advice            

·       Think outside the box/Nikolaj Bybæk & Simon Frøsig Christensen/DMJX Kreativ Kommunikation

·       Escape The City Center/Jacob Bloch Johansen & Magnus Kvolbaek/DMJX Kreativ Kommunikation

·       CopenHill/Jacob Grandt & Andreas Arnaa/adam&eveDDB og Brandhouse