I årevis har solide analysehuse spået smartphonens entre som værktøj for virksomheder, men de konkrete investeringer er udeblevet.
Nu spår mediabureauet ZenithOptimedia, at gennembruddet sker i 2016, og de har udvalgt en række begrundelser for, at det sker:
Instant Messaging
Om to år (2018) vil mobilen overgå alle andre devices tilsammen, når det drejer sig om forbrugernes tidsforbrug på nettet. Det gør instant messaging til det mest værdifulde marketing-værktøj, fordi virksomheder via instant messaging er i stand til at personalisere kommunikationen 100 pct. og ikke mindst øge interaktiviteten betydeligt.
Problemet er, at det er rasende dyrt at indlede den personaliserede rejse, fordi al kommunikation skal skræddersys. Omvendt, er brands ikke i gang med den rejse i 2016, taber de til konkurrenter, der tør investere.
Personalisering af M-Commerce
I forlængelse af ovenstående er der markedsandele af hente for brands, der tør anvende ikke kun E-Commence, mentage skridtet fuldt ud og investere i M-Commence, altså den mobile e-handel.
Når tidsforbruget på nettet via mobilen vokser markant, og når forbrugerne afskyer den automatiserede (= uintelligente) re-targetting. Skal brands invitere forbrugerne ind i varmen med andre midler.
Det åbner mulighed for allerede concierge-lignende tjenester. Persional-shopper assistancen vil derfor være en skalerbar mulighed for virksomheder, der tør gå den vej. ZenithOptimedia mener ikke, at det kun er muligt for high-end brands.
Mobile Wallet slår igennem
Flere virksomheder har forsøgt sig med at gøre køb lettere via smartphonen med Apple Pay, Android Pay, Google Wallet og Samsung Pay (med 30 millioner brugere).
Generation Z, der er født i 1995 eller senere, kræver den slags. I Kina er den mobile pengepung avanceret med en række loyalitets-programmer bundet halen på tjenesterne, og her kan Vesten for en gangs skyld lære noget.
Det er naturligvis hastigheden i transaktionen – mellem search, informationer og umiddelbare betalings-mulighed – der sandsynliggør succesen, men igen kræver det modige virksomheder, der ser forbindelsen fra den personaliserede service til købsknappen, som bliver de store vindere.
ZenithOptimedia 2016 Trends indeholder yderligere syv tendenser, der kan læses herunder (PDF) i sin fulde længde.
Og AdSpend ser også ud til at vokse
Muligheden for at finansiere avancementet understøttes af forbedrede makro-økonomiske vilkår, vurderer analysehuset.
• BNP vurderes at vokse med henholdsvis 4,3 pct., 5 pct., 5,5 pct. og 5,6 pct. fra 2015 til 2018.
• AdSpend ventes at vokse med 3,9 pct., 4,7 pct., 4,3 pct. og 4,2 pct. over samme årrække.
For en gangs skyld ser det ud til, at Vesteuropa og Centraleuropa lægger sig i toppen af AdSpend med stigninger på 4,1 pct. Danske eksportvirksomheder kan glæde sig over, at UK tilsyneladende vokser kraftigt – med over 6 pct. om året frem mod 2018. Frankrig (0,5 pct.) og Tyskland (1,8 pct.) ligger i bunden af væksten i AdSpend-skalaen.
Også ZenithOptimedias AdSpend forecast kan læses herunder (PDF).