I en tid, hvor vi alle tæppebombarderes med kommercielle budskaber fra morgen til aften i alle tænkelige mediekanaler, bliver det stadig sværere for virksomheder og brands at få deres budskaber igennem.
Et af de ældre medier – reklameavisen eller tilbudsavisen – trodser trenden og klarer sig stadig fornemt i en tid, hvor digitale muligheder som tilbudsapps ellers kan virke som det nye sort.
Ifølge en undersøgelse gennemført af Epinion for Deloitte, bladrer over halvdelen af danskerne (56 pct.) nemlig tilbudsaviser igennem, før der købes dagligvarer ind til familien.
Et pænt højt tal, da over 40 pct. af de danske husstande i dag har et ”Reklamer Nej Tak”-skilt på postkassen.
– Der er ingen tvivl om, at tilbudsaviserne stadig spiller en stor rolle, når vi skal købe dagligvarer. For mange er det et fast ritual at bladre dem igennem for at se, om der er noget, der frister. Det er en vane, som hænger fast trods moderne teknologi, lyder det fra Peter Mølkjær, partner i Deloitte, i en pressemeddelelse.
De unge læser med
Interessant er det også, at det ikke kun er det grå guld, der læser reklameaviserne. De unge er skam også med på vognen og læser reklameaviserne i næsten lige så vid udstrækning som de ældre
– Faktisk siger 55 pct. af de unge mellem 18 og 29 år, at de læser tilbudsaviser. Det er kun ét procentpoint lavere end gennemsnittet for alle aldersgrupper. Selv om de unge har rig adgang til smartphones og tablets, synes mange altså, at det er nyttigt at finde dagligvaretilbud på den gammeldags facon, siger Peter Mølkjær.
På trods af den vedholdende popularitet er det dog sandsynligt, at tilbudsaviserne med tiden må vige for nettet, mener Peter Mølkjær. Både tilbudssøgning og de faktiske indkøb sker nemlig i stigende grad på nettet.
– I dag siger 13 pct. af danskerne, at de køber dagligvarer på internettet mindst en gang om måneden. 3 pct. gør det hver uge. Det er selvfølgelig ikke en stor del af befolkningen, men tallet er støt stigende. Det er klart, at jo flere der handler ind på nettet, des flere kigger også på tilbud samme sted.
Tilbud fylder stadig meget
Samtidig giver flere dagligvarekæder kunderne mulighed for at købe større varer på internettet, som de derefter henter i butikken. Også det øger relevansen af de elektroniske medier, mener Peter Mølkjær:
– Konceptet, der på engelsk hedder ”click and collect”, er allerede flittigt brugt af danskerne. 5 pct. bruger det cirka en gang om måneden, mens 17 pct. bruger det af og til. Også her sker der en sammensmeltning af internettet og de fysiske butikker.
Blot syv pct. af danskerne siger, at de slet ikke kigger efter tilbud, når de køber dagligvarer.
Fakta:
Andelen af danskerne, der:
- Læser tilbudsaviser: 56 pct.
- Kigger efter tilbud på dagligvarer, når de er i butikken: 55 pct.
- Søger efter tilbud på dagligvarer internettet: 48 pct.
Hvor tit køber du dagligvarer på internettet, som du herefter får leveret til døren?
- En gang om ugen eller oftere: 3 pct.
- Flere gange om måneden: 5 pct.
- Cirka en gang om måneden: 5 pct.
- Flere gange om året: 9 pct.
- Cirka en gang om året: 3 pct.
- Sjældnere: 8 pct.
- Aldrig: 67 pct.
Hvor tit køber du varer på internettet, som du herefter henter i den fysiske butik (click and collect)
- En gang om ugen eller oftere: 0 pct.
- Flere gange om måneden: 1 pct.
- Cirka en gang om måneden: 4 pct.
- Flere gange om året: 17 pct.
- Cirka en gang om året: 9 pct.
- Sjældnere: 12 pct.
- Aldrig: 54 pct.
- Ved ikke: 3 pct.
Tallene er baseret på i alt 1.004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.