Markedsføring har i december bedt et udpluk af årets Rambuk-vindere sætte ord på året, der gik – og året, der kommer.

I dag har Adam Kerj, Chief Creative Officer, Hjaltelin Stahl, taget udfordringen op.

Vi spurgte ham, fordi han sammen med Hjaltelin Stahl og Vizeum i november vandt Kampagne Prisen for casen ”Black Friday (Re)sale” – og i øvrigt også Branded Content Prisen for casen ”Home of Happiness” – begge for IKEA Danmark.

Den bedste kampagne i 2020 var …

… der mange af. Vi har I løbet af året set masser af geniale, innovative og tankevækkende ideer, som for eksempel The Moldy Whopper, Nikes You Can’t Stop US, The Tampon Book og Woomb Stories. Og en der især ramte var Go Back To Africa. En helt enestående idé, forankret i en foruroligende menneskelig indsigt, der giver stærkere genlyd end nogensinde på baggrund af 2020’s kulturelle og sociale bevægelser.

… og skal jeg pege på den bedste danske kampagne, må det blive Closed for Maintenance for Visit Faroe Islands. Begavet idé, hvor forbrugerne tager første skridt. En enkel modkulturel idé, som samtidig er både ambitiøs og grundlæggende menneskelig.

Årets største marketing-overraskelse var, da …

… corona og covid-19 ramte os. Krisen forandrede alt og alle, den mindskede afstanden mellem tanke og handling, og den tvang hele vores branche til at gentænke – og aflære – hver eneste vane og hver eneste gammel struktur og proces. Det har været et forfærdeligt, råt og mørkt år for os alle, men det har også tvunget os til at blive endnu mere kreative og innovative end nogensinde i vores arbejde for at hjælpe vores kunder og brands i deres konstante kamp for at være relevante. Vi kommer til at se en kreativ renæssance i 2021.

" Jeg går ikke så meget op i, hvad branchen taler om. For mig er det mest et ekkokammer.
Adam Kerj | Chief Creative Officer | Hjaltelin Stahl

Årets mest opsigtsvækkende marketing-jobskifte var …

… Helt sikkert da det talentfulde team Kristoffer Gandsager og James Godfrey blev en del af Hjaltelin Stahl.

Efter pandemien ramte, er jeg begyndt at … 

… tænke, at man aldrig må lade en krise gå til spilde. Det, vi har set i år, viser bare en gang for alle, at kreativitet er svaret på hvilket som helst spørgsmål.

I 2021 vil hele marketingbranchen tale om … 

… hvad de nu har lyst til at tale om. Jeg går ikke så meget op i, hvad branchen taler om. For mig er det mest et ekkokammer. Jeg går mere op i, hvad vi som kollektiv kraft kan gøre for vores kunder og i, hvordan vi kan bruge vores kollektive kreativitet og optimisme til at gøre mere godt.

… færre reklamer, flere meningsfulde oplevelser. Mere empati. Mere menneskelighed. Flere innovative tanker. Flere muligheder for kvinder på ledelsesposter. Mere ligestilling. Mere venlighed. Mere frygtløshed. Mere mod. Lytte mere. Tale mindre. Gøre mere. Mere sjov. Mere sammen. Brands, der tager stilling.

Se en af Adam Kerjs favorit-kampagner fra 2020 her.