Klimadebat og grøn skattereform er – trods corona – store punkter på den politiske dagsorden i efteråret.

Og Landbrug & Fødevarer er i den forbindelse gået i luften med en ny kampagne.

Kampagnen, der bl.a. kan ses på print, OOH, sociale medier og film, er en del af en omfattende integreret indsats fra organisationen, fortæller Lasse Bastkjær Jensen, kommunikationsdirektør i Landbrug & Fødevarer.

– Vi ved fra surveys, at 2/3 af danskerne har svært ved at overskue klimadebatten. Og at mange desuden mener, at de forskellige aktører ”graver grøfter” og gør debatten overfladisk, siger han og tilføjer:

– Derfor er vi i gang med en større integreret kommunikationsindsats, som skal tale ind i landbrugets klimavisioner. Det skal ske ved at vise handlekraft i forhold til effektive klimaløsninger – helt ned til aktiviteter hos den enkelte landmand.

Vil tale om dilemmaer og dele viden

Derfor kan danskerne lige nu – i bl.a. annoncer og på store bannere – møde landmand Anders Nørgaard, der har bygget et biogasanlæg på sin gård. 

Her opsamler han drivhusgasser fra husdyrgødningen og udnytter den til at producere strøm i stedet for at lukke gasserne ud i atmosfæren. 

Og han er bare en af de mange landmænd, for hvem den grønne omstilling er en konkret del af hverdagen. 

Den viden skal frem, og derfor ønsker Landbrug & Fødevarer også at tage en videns-position i debatten. Og at skabe åbenhed:

– Vi skal også tale om de dilemmaer, der er i klimadebatten, siger Lasse Bastkjær Jensen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Lasse Bastkjær Jensen, kommunikationsdirektør, Landbrug & Fødevarer. Foto: PR.

– Men det må ikke blive overfladisk, understreger han og fortsætter:

– Og derfor har vi på vores hjemmeside bl.a. også etableret en ekspertdatabase, hvor vi deler den viden, vi har. For vi forsker, udvikler og investerer hele tiden i nye måder at gøre tingene på.

Bygger videre på stoltheden

Bureauet bag kampagnen er Hjaltelin Stahl, som for et par år siden afløste Mensch som Landbrug & Fødevarers kreative bureau.

Og den nye kampagne bygger videre på den omdømmefortælling, som organisationen har været i gang med i tæt på 10 år.

Tidligere kampagner har i høj grad bygget på stolthed som nøglefaktor – stolthed over dansk landbrug, over danske mælke- og svineproducenter og over danske fødevarer.

Men ifølge Lasse Bastkjær Jensen er den nye kommunikation ikke et opgør med tidligere budskaber.

Element fra Landbrug & Fødevarers nye kampagne. Foto: PR.

– Tværtimod. Den kommunikation, vi går ud med nu, bygger jo ovenpå det fantastisk flotte brand- og omdømmearbejde, som mine forgængere har skabt, siger han og tilføjer:

Så vi skal stadig være stolte af dansk landbrug?

– Det skal vi da. Det synes jeg også f.eks. kampagnedelen med vores landmand, Anders, er udtryk for. Jeg har selv været oppe at besøge ham, og jeg er da sindssygt stolt af at tænke på de konkrete ting, han og hans mange kolleger faktisk gør for klimaet. 

Kommer med digitalt spil

Kommunikationen ruller i den kommende tid på flere forskellige parametre, som ud over selve den synlige branding-kampagne også rummer et omfattende PA- og PR-spor.

Her arbejdes med eksempelvis pressebriefs og debatindlæg, og så kommer der på et senere tidspunkt også et digitalt undervisningsspil til Folkeskolen.

" Vi synes, det er vigtigt at tone rent flag.
Lasse Bastkjær Jensen | kommunikationsdirektør | Landbrug & Fødevarer

Her kan man lege med en række forskellige indsatser og se, hvilke konsekvenser de forskellige valg omkring klima, dyrevelfærd osv. kan have på andre aktiviteter på en gård:

– Vi synes, det er vigtigt at tone rent flag og have en ærlig snak om, at der er dilemmaer forbundet med klimadebatten, siger Lasse Bastkjær Jensen og tilføjer:

– Det vil vi gerne prøve at gøre på en måde, så også skoleeleverne kan få bedre indsigt i det,

Hvilket budget opererer I med?

– Det kan jeg ikke sætte et konkret beløb på, men det ligger nok nogenlunde på niveau med tidligere, store kommunikationsindsatser.

Besøg Landbrug & Fødevarers “Handling”-hjemmeside her – og se kampagnefilm her.