Noget kunne tyde på at kampagnen “6 om dagen” (med opdragsgivere som Sundhedsstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse og Hjerteforeningen) har en effekt. Sammenlignet med for tre år siden spiser danskerne nemlig i gennemsnit 13 procent flere grøntsager. Og især flere tomater. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statisik baseret på de mest anvendte grøntsager i væksthusproduktion i 1999, frilandsproduktion i 2000 og import/eksport.
Stigningen er ujævnt fordelt, idet vores forbrug af tomat, salat og agurk er steget markant, mens forbruget af gulerødder og løg er faldet. I øvrigt viser opgørelsen at forbrugsstigningen primært skyldes øget import. cnb