Det er blevet en livsstil at købe sin is et par kategorier dyrere og finere end flødefætteren i pap-emballage til lidt over en 10’er per liter i discountbutikken.
Et godt eksempel er kæden Paradis, der stormer frem og snart åbner afdeling nummer 23, denne gang i Skagen.
Det betyder dog ikke, at vi danskere vælger ispind og co. fra, og de traditionelle isproducenter føler sig ikke pressede over konkurrencen, skriver ibyen.dk.
Positiv udvikling
Der er ca. 25.000 salgssteder for ispinde i Danmark. Eksempelvis Premier Is har ikke kunnet mærke konkurrencen fra isbarerne på sin omsætning.
– Vi ser det positivt med de mange isbarer. Det betyder meget for os, at isbarerne udbreder glæden ved is, som igen gør, at der tales meget om is. Det holder is ‘top of mind’, siger Per Sommer, division manager hos Premier Is til ibyen.dk
Det betyder meget for et produkt som netop is, der er kendetegnet ved at være et impulskøb. Bliver danskeren is-sulten i sommerheden, ser han sig om efter nærmeste bod.
– Isbarerne er meget profilerede og omtalte, men set i forhold til det samlede issalg er de en dråbe i havet. Det bliver dog aldrig som i Italien. Vi har meget stramme hygiejnekrav herhjemme, og så er vores is-sæson også meget kortere, siger Per Sommer videre til ibyen.dk
Den danske isindustri solgte i fjor 56 millioner styk ispinde, og hver dansker satte i snit 9,6 liter is til livs. Det er det femtehøjeste forbrug af is per indbygger i Europa, oplyser Dansk Isindustri.
sd