Mens en del store fullservice-bureauer skrotter deres filmproduktionsselskab eller -afdeling, forsøger to rutinerede kræfter at fylde ”hullet” ud.
Og det er folk med mere end 30 års erfaring i den danske reklame-, og filmbranche, der etablerer Hawaii Film. De to stiftere er Pau la Cour, Executive Producer, og Sune Hjorth, Art Director og instruktør.
De mener selv, at selskabet både kan udvikle den kreative del af kommunikationen, og samtidig løse de praktiske udfordringer med selve filmproduktionen.
– Vi mødte hinanden første gang på Robert Boisen & Like-minded, hvor jeg var ansat i filmafdelingen, og Sune var AD’er. Siden har vi begge være mange forskellige steder, men i 2012 mødte vi hinanden igen på Mayday Film, og så gik det stærkt, siger Pau la Cour.
– Jeg har produceret film i over 15 år, og er nået til et punkt, hvor idéudvikling og nytænkning i branchen er afgørende og udfordrende. Og gerne til kanten. Måske helt ud over, fortsætter han.
Ud over kanten?
– Der bliver skabt rigtig meget kommunikation, som forbrugerne gerne vil have. Vi vil gerne vise noget, som forbrugerne ikke vidste, at de gerne ville have, tilføjer Sune Hjorth.
Tværfagligheden er vigtig
I 2013 blev Sune Hjorth fastansat på Mayday Film som kreativ instruktør. Her fik Pau la Cour den legekammerat, som han havde ønsket sig.
Sune Hjorth kan – udover at instruere – også udvikle nye, og spændende koncepter.
Samarbejdet slog kreative gnister, da de i samarbejde stod for kampagnen, ”lejebolig.dk”. Her stod de to kreative drenge for både idé, koncept, og eksekvering af kampagnen, “The Haunted Apartment”.
– Vi var heldige at møde en annoncør, som havde mod på at gå denne noget utraditionelle vej, og det er vi meget glade for i dag, siger Pau la Cour
– Vi fik fantastisk opbakning fra Be-On og PR-bureauet, Another Communication. To meget vigtige ø’er i vores samarbejde, siger Sune Hjorth, der understreger, at netop de tværfaglige samarbejdspartnere er en vigtig og afgørende del af et godt resultat for en kampagne.
Hvorfor navnet Hawaii Film?
– Hawaii Film ser sig selv som en ø, der ønsker at inddrage andre øer i produktionen. Et ø-rige, vi skaber i samarbejde mellem annoncører, der har brug for idéudvikling eller med et bureau, som har brug for et produktionsselskab, siger Sune Hjorth.