Om en lille måneds tid træder en længe varslet Google-opdatering i kraft.

Det rejser vanen tro det store spørgsmål, om danske virksomheder er godt forberedt og dermed lever op til Googles nye algoritme, som i højere grad end tidligere, prioriterer brugervenlige websites i rangeringen af søgemaskinens organiske søgeresultater.

Umiddelbart ser det ud til, at danske annoncører har svært ved at imødekomme Googles kriterier for en god brugeroplevelse.

Det viser en ny analyse, som Resolution Media har foretaget blandt landets, ifølge Kantar, 100 største annoncører.

Den afslører, at fire ud af fem mangler at blive klar til den vigtige opdatering af søgemaskinens algoritme, som træder i kraft fra midten af juni måned.

Kort fortalt har Google lanceret tre nye parametre – de såkaldte Core Web Vitals – som søgemaskinen vil benytte til at måle brugeroplevelsen for et website: Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) og Cumulative Layout Shift (CLS).

Men 83 procent af de undersøgte virksomheder lever ikke op til én eller flere af de fastsatte kriterier, skønt den nye opdatering allerede blev varslet tilbage i maj 2020.

Hvor går det så galt?

Ifølge analysen er de danske virksomheder især udfordret i forhold til loading af hjemmesidens centrale indhold (LCP) og i særdeleshed i forhold til indhold, der så at sige skifter placering på hjemmesiden (CLS), hvor kun 32 procent lever op til, hvad Google vil betegne som god performance.

For hvert af de tre kriterier har Google fastsat en række benchmarks for henholdsvis “Good”, “Needs Improvement” og “Poor” brugeroplevelse, som det fremgår af illustrationen herunder.

Eneste lyspunkt er First Input Delay (FID), hvor 90 procent af virksomhederne, trods alt leverer en god performance, altså lever op til kravet om, at brugeren skal kunne interagere med siden inden for 100 millisekunder, mens kun 52 procent lever op til god performance for Largest Contentful Paint (LCP), hvor centrale dele af websitet skal være indlæst på under 2,5 sekunder. 

– Vi kan se, at den nye såkaldte CLS-parameter kan udvikle sig til en akilleshæl for mange virksomheder. Vi kan se, at det ikke kun er i Danmark, at virksomhederne halter efter. Noget nær samme billede gør sig også gældende, når vi sammenligner med udlandet, siger Rasmus Himmelstrup, Head of Resolution Media, Aarhus.

Hvad gør de bedste?

En af de virksomheder som han fremhæver, der gør det godt, er Orkla, som med www.orkla.dk, leverer en god performance på alle tre parametre.

Et resultat, der, ifølge Rasmus Himmelstrup, skal tilskrives, at domænet gør brug af komprimering af diverse JavaScripts, som reducerer størrelsen på den data, som hjemmesiden henter og pakker ud, samt gør brug af forudindlæsning af LCP-elementer og dermed reducerer den tid, det tager at afvikle primære indholdselementer, som har direkte indvirkning på websitets funktionalitet.

Det og flere tiltag i forhold til websitet gør, at der for hovedparten af de besøgende opstår favorable rammer for en god brugeroplevelse i forhold til de tre parametre i Core Web Vitals vurderingen.

– Vi kan konstatere, at en dårlig brugeroplevelse, også har direkte betydning for rangeringen på Google og forringer de forretningsmæssige resultater i form af direkte konverteringer, da opdateringen af den nye algoritme kort og godt prioriterer websites med en god brugeroplevelse, og dermed vil være direkte udslagsgivende for i rangeringen af søgeresultaterne, siger Rasmus Himmelstrup.

Kort om analysen

Analysen er foretaget af Resolution Media blandt de 100 største annoncører i Danmark inden for kategorierne: Beklædning, boligudstyr, medicinartikler, rejse og transport samt hobby, sport og fritid.

Han mener desuden, at virksomhederne generelt lider under manglende erkendelse af, at en god brugeroplevelse er er afhængig af websitets tekniske performance, og derfor kræver et tæt samarbejde mellem marketing og udviklerne af ens website.

– De løsninger, der skaber de nødvendige forbedringer, vil altid afhænge af diagnosen og være unikke for det enkelte website. Men ofte skal løsningerne findes gennem optimeringer af billeder og skrifttyper, brug af eksterne scripts eller forbedringer i server-setuppet, siger Rasmus Himmelstrup.

" Vi kan konstatere, at en dårlig brugeroplevelse, også har direkte betydning for rangeringen på Google.
Rasmus Himmelstrup, Head of Resolution Media