Flere store danske virksomheder markedsfører sig med at, at de bruger vedvarende energi for at støtte den grønne omstilling.

Men fordi virksomhederne køber grønne certifikater, så fører det, ifølge videnskabelige studier og eksperter, ikke til, at der bliver udledt mindre CO2. 

Det skriver TV 2

– Virksomhederne bruger certifikaterne til at kalde sig grønne, selvom de ikke er det. Bevidst eller ubevidst bruger de altså certifikaterne til at greenwashe deres CO2-regnskab, siger Brian Vad Mathiesen, der er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet til TV 2.

En af virksomhederne, som TV-stationen har stillet skarpt på, er Telia, der i en reklame har oplyst, at det påvirker miljøet, når man surfer og streamer, hvilket Telia har ”gjort noget ved”.

Telias pressechef, Mads Houe, skriver i en mail til TV 2:

– I kommunikationen omkring ”grønt netværk” fremfører vi dog ikke, at vores køb af grønne certifikater/oprindelsesgarantier fører til opførelse af nye, vedvarende energiløsninger.

Ifølge TV 2 har en række store virksomheder brugt certifikater, som ingen effekt har. Det er dog efter bogen, selvom det, ifølge videnskaben, ikke fører til mere vedvarende energi.