Nu er det her: Det digitale modetøj, du kan købe og flashe på de sociale medier – men ikke have på i virkeligheden.

Det er det skandinaviske modehus Carlings, der med hjælp fra bureauet Virtue Nordic lancerer Neo-Ex – en tøj-kollektion, der alene eksisterer i den digitale verden. 

Et kreativt kampagnestunt, javist. Men samtidig et forsøg på at udfordre den moderne modeindustri, som notorisk er en af de værste miljøsyndere i verden. Både i produktions-leddet og hos forbrugerne.

Fx ”koster det” 2.700 liter vand til at producere en almindelig bomulds t-shirt, ligesom der hvert år smides tonsvis af usolgte kollektioner og kun lidt brugt tøj ud.

– Vi er fuldt ud klar over vores industris dårlige indflydelse på miljøet og det store paradoks, som vi alle er en del af. Derfor gør vi dette forsøg på både at være på forkant med moden, og samtidig reducere vores påvirkning af miljøet, siger Ingeline Gjelsnes, der er Marketing Manager hos Carlings.

Virtues første forsøg med modedesign

Kollektionen er designet og skabt af Vice Medias kreative in-house bureau, Virtue, og det er bureauets første forsøg med modedesign.

Udgangspunktet er bl.a. den uskrevne regel om, at man aldrig har det samme stykke tøj på mere end en gang på sociale medier – bl.a. underbygget af en undersøgelse fra Barclaycard i Storbritannien.

Den viser, at 1 ud af 10 forbrugere har købt kun til brug på sociale medier – ”for the hashtag moment”.

– De bedste instagrammers er jo næsten livsstils-kunstnere. Billedet er deres kanvas, og deres stil og udtryk er deres pensel og farver.

– Men dem, der virkelig skubber og påvirker moden, er ikke altid dem med flest ressourcer, siger Morten Grubak, Creative Director hos Virtue Nordic, og tilføjer:

– Så vi satte os for at bruge teknologi til at frigøre couture fra kapital. Og give tilbage til de hårdkogte mode-pionerer, som inspirerer vores udseende og æstetik hver dag – uden at skade miljøet.

Sådan virker det

Tøjet i Carlings digitale kollektion er skabt af 3D-grundtegninger i flere lag – og ligesom fysiske materialer har hvert stykke digitalt tøj et mønster med stof, kanter og syninger. 

– At designe i 3D er ikke så anderledes, end når man designer normalt. Du vælger stadig materialer, tegner mønstrer, syer og tilpasser former. I den digitale verden er det bare kun din fantasi, der sætter grænserne, siger Dimitri Werner de Paiva, der er kreativ hos Virtue Nordic, og tilføjer:

– Det er ren æstetik frigjort fra normale praktiske bekymringer, og det er vildt befriende, at arbejde med.

Når kunder bestiller et stykke tøj fra kollektionen, så laver den digitale skrædder en 3D-figur af kundens krop. Derefter bliver tøjet tilpasset, så syninger, folder og lysindfald passer til den enkelte, og det ser ud som om, personen har det på i virkeligheden.

Billedet sendes derefter retur til kunden, som kan dele det på sociale medier eller bruge det på anden vis.

Virtuel ambassadør og et godt formål

Som en ekstra krølle på projektet er kollektionens ambassadør også digital.

Hun hedder Perl.www – er født og opvokset på internettet – og hun er med i projektet som talsperson og ambassadør for a understrege fremtidens muligheder inden for cyber-mode.

I en pressemeddelelse ”siger” hun:

– Jeg har altid nydt at være model. Men igen, så behøver jeg jo heller ikke at døje med garderobe-skift, underlige størrelser, diæter eller at svede under rampelyset. Og når mennesker indser fordelene ved det, så vil denne industri virkelig forandre sig.

Du kan se den digitale kollektion her.

Priserne ligger mellem 10 og 30 euro, og indtægter fra salget af den digitale kollektion går til organisationen www.wateraid.org.

Besøg Perl.www’s Instagram-profil her – og se filmen ”Address the Future” om projektet herunder – credits under filmen.

CREDITS

  • Customer: Carlings
  • Agency: Virtue Nordic
  • Creative Direction: Morten Grubak
  • Art Direction: Emil Kjems
  • Copywriting: Joachim Ulrich og Tao Thomsen
  • Design & Art Director: Dimitri Werner de Paiva
  • Post Production Coordinator: Kirstine Kollerup
  • Project Management: Berglind Sunna Stefánsdóttir
  • Editor: Ogi Curcic
  • Motion Graphic Designer: Sahand Porkar
  • Digital Influencer Design: Perl.www
  • 3D clothing design: Andreas Bjørn Ibsen
  • Grading: Will Løkke
  • Editing assisting: Vilfred Husbond, Adil Zaman
  • Production Manager: Asbjørn Munk
  • DOP: Anders Lindved, Emil Fogh
  • Sound Design Magic Film: Posh Isolation
  • Model: Dimitri de Paiva
  • VO Purpose Film: Emilia Jasmin Zain