Hvordan fortæller man hele verden, at man lancerer fire nye lastbiler, som hver især er så stærke, at de kan holde til at bære hinanden? Og samtidig styres, uden at chaufføren mister kontrollen?

Jo, man bygger naturligvis et 15 meter højt og 58 ton tungt lastbilstårn ved at stable de fire nye lastbiler oven på hinanden. 

Og placerer Volvo-koncernens adm. direktør – som ellers med egne ord har en vis respekt for højder – på toppen, mens lastbil-tårnet kører derudaf i natmørke og tordenvejr.

– Jeg er vant til at se tingene fra oven, men at optage lastbilstårnet var helt sikkert ikke nogen helt almindelig dag på arbejdet. Og lad os bare sige, at jeg har en vis respekt for højder. Jeg er en jordnær fyr, siger Roger Alm, adm. direktør for Volvo Trucks i en pressemeddelelse.

Første i flere år

Den nye Volvo Trucks-film med titlen ”The Tower” er ligesom de foregående skabt af det svenske bureau Forsman & Bodenfors ud fra ideen om på en skæv og anderledes måde at vise, hvad lastbilerne kan, i stedet for bare at fortælle det.

Den første i en serie med titlen ”Volvo Trucks Live Test” var “The Ballerina Stunt“, som udkom tilbage i 2012.

Siden fulgte blandt andet ”The Hook” , ”The Hamster Stunt” og ikke mindst ”Epic Split” – filmen, der med actionhelten Claude Van Damme i hovedrollen nærmest ryddede alle tænkelige award-hylder i 2013 og 2014.

Plus at den rent faktisk solgte lastbiler

I 2015 og 2016 kom endnu et par eksekveringer i form af ”Look who’s driving” og ”The Flying Passenger”, men ingen har formået at overgå Van Damme-filmen fra 2013.

“En bombastisk film”

Hos Forsman & Bodenfors er Mattias Berg, art director og en del af det kreative team bag kampagnen, begejstret for resultatet, men på spørgsmålet om, hvorvidt han tror, at den nye film kan det samme som Epic Split, skriver han i en mail til Markedsføring:

– Det er faktisk virkelig svært at sammenligne Epic Split med andre kampagner. Da vi lancerede den i 2013 var medielandskabet også meget anderledes end i dag. Plus at filmen var højdepunktet i Live Test-serien.

Mattias Berg fortæller om produktionen, at regnvejret, lyn og torden helt bevidst er valgt for at skabe drama:

–  En bombastisk lancering kræver en bombastisk film.

Er det reelt direktøren oppe på toppen? Og hvordan fik I ham til det?

– Den er god nok, det er ham. Det hele er virkeligt, både truck-tårnet og Roger Alm på toppen. Han var faktisk ikke svær at overbevise – det er trods alt Volvo Trucks største lancering nogensinde. 

Hvis du skulle vælge en yndllingsfilm i Live Test-serien?

– Ha ha, det er jo ligesom at skulle svare på, hvilket af dine børn du elsker mest, så det kan jeg ikke sige. De er alle gode på hver deres måde – og det vigtigste for os er, at vi hele tiden forsøger at udfordre og forbedre alt, hvad vi laver, lyder det fra Mattias Berg.

Tog en måned at bygge

Den nye film er optaget i slutningen af 2019 på en testområde lidt uden for Volvos hjemby Gøteborg i Sverige, og det har ifølge Volvo Trucks taget en måned at bygge truck-tårnet og sikre, at det var sikkert at køre med. 

Filmen er produceret at Bacon CPH og instrueret af Andreas Nilsson, der også instruerede Van Damme-filmen.

Volvo Trucks har ud over selve filmen også optaget en Behind the Scenes-film, som du kan se her. Full credits under filmene.

The Tower

Behind the scenes 

Credits

Creative Agency: Forsman & Bodenfors Client Director: Cilla Pegelow
Account Director: Ann Spennare Bengtsson 
Account Manager: Britta Nilsson
Art Director: Mattias Berg, Jose]in Roxeheim 
Copywriter: Olle Langseth, Hampus Elfström 
PR-strategist: Bjarne Darwall
Designer: Jerry Wass
Planner: Daniel Sjöstrand
Agency Producer: Lena Sellman
Digital strategist: Peter Gaudiano
Media/PR agency: Verizon, TMK
Production company: Bacon
Post production: Bacon X
Music: Vangelis – Conquest of Paradise

Production company: Bacon 
Director: Andreas Nilsson 
Managing director: Mette Jermiin 
Executive producer: Samuel Cantor 
Producer: Karl Wettre
Line producer: Jakob Berlin 
Coordinator: Danielle Ekblad

1st AD: Robert Diment

2nd AD: Ronald Meier
D.O.P: Jakob Ihre
 
Key grip: Emil Hall
 
Gaffer: Nils Wallin

Prop Master: Zeke Söderlund

Motion control Operator: Allan O. Lükow 
Stylist: Natalie Olenheim

Stunt: Seth Ericson
Editor: Peter Brandt
Sound design: Adrian Aurelius
Head of PR: Lasse Cato

Focus puller: Daniel Wannberg

Drone operator: Daniel Casselby

SFX supervisor: Johan Hamesk

Edit assistant: Nikolaj Dahl
 

Post production: BaconX
VFX & COLOUR: BaconX

VFX supervisors: Jonas Drehn & Jan Tvilling 

EXECUTIVE POST PRODUCER: Eliana Carranza-Pitcher
VFX PRODUCER : Louise Bejerholm 

COLOURIST: Hannibal Lang 

COLOUR ASSIST: Søren Gamborg Knudsen 

Concept artist: Ditte Marie Ludvigsen 

Previs artists: Tom Crate, David Lessel 

CG Artists: David Lessel, Arthur Dalvig, Mats Andersson, Gemma Aliaga Costa, Erik Sundkvist 

Comp artists: Mario Maruska, Mikkel Hansen, Jacob Carlsson, Oliver Buus, Kai Hauswirth