I slutningen af august begynder det første hold studerende på Reklameskolens nye webuddannelse, der skal gøre medarbejdere på de mange netbureauer i stand til at kombinere den kreative ide med det brugerstyrede medie, som internettet er. Reklameskolen har lavet den nye uddannelse i samarbejde med en arbejdsgruppe, hvor der bl.a. har siddet medarbejdere fra tre store danske netbureauer.
– I øjeblikket er det specielt i internetbranchen, at der sker en vækst, og den viser sig ikke kun i aktiekurserne, men også i antallet af medarbejdere på de mange bureauer, siger Ole E. Andersen, rektor på Den Danske Reklameskole.
Han mener også, at kreativitet fra andre medier kan overføres til nettet, som i høj grad er et modtagerstyret medie.
– Og det er stadigvæk den kreative ide og et koncept, som skal bære mange sites.
Kurset skal forsøge at få folk fra netbureauerne til at kombinere den analoge kreativitet og concepttænkning med de langt mere brugerstyrede interaktive medier, siger han.

MANGE æG I EN KURV
I erkendelse af at mange netbureauer ikke kan tage deres medarbejdere ud i en længere periode, vil uddannelsen strække sig over 15 uger, men den effektive undervisningstid svarer kun til godt halvdelen.
Målgruppen for uddannelsen er primært de mange netbureauer, både i og uden for DRB-regi. Ole E. Andersen regner med, at på nuværende tidspunkt er der små tusinde mennesker, som arbejder på den slags bureauer og af dem er cirka halvdelen potentielle elever på den nye uddannelse, som har store ambitioner, når det drejer sig om gæstelærere.
– Vi har lavet en lang liste med navne på både internationale og nationale personer, som kunne være gode at have på. I den forbindelse vil vi selvfølgelig kigge til USA, England og Sverige, siger han.
Prisen for uddannelsen bliver knap 80.000 kroner og 15-20 procent mere for de medarbejdere fra de bureauer, som ikke er medlem af Danske Reklamebureauers Brancheforening. Men Ole E. Andersen er sikker på, at der nok skal blive rift om de 18 pladser.
– Lige nu strømmer folk til kurser og seminarer bare der står et e foran. Problemet med mange af de kurser er, at de er meget dyre og at der sjældent bliver tænkt over hvordan den nye viden konkret kan bruges i firmaet. Ideen med den nye uddannelse har været at samle de mange æg i en kurv.
Selvom man skulle få mange ansøgninger til kurset vil Reklameskolen kun lave et webhold i efteråret.
– Der er altid en række børnesygdomme forbundet med sådan et nyt kursus. Så må vi se om vi kan lave to kurser til foråret, siger Ole E. Andersen, der godt ved, at det kan blive svært at tilfredsstille alle netbureauerne, hvis tilmeldingen er stor.
– Men vi begynder ikke på at lave fordeling mellem de forskellige bureauer. Vi skal have et hold, som fagligt passer sammen. Så er det underordnet, hvor de kommer fra. Det kan jo også være at de når at skifte job inden de er færdige med uddannelsen. Det er jo en dynamisk verden vi lever i.