Det nye rent danske mediabureau Orchestra slår dørene op den 1. marts 2013. Det er ifølge ejerne et mediebureau, der spiller på tværs af alle mediekanaler.

Det er fire stærke danske reklamebureauer, envision, Wibroe, Duckert og Partners, We Love People og &Co, der har etableret Orchestra, og de håber naturligvis på, at initiativet ”vil sætte nye standarder for at bevæge sig frit over hele medieklaviaturet”.

– Orchestra er skabt som et musikalsk og nyskabende tiltag til danske annoncører og målrettet deres behov for at tænke frit over alle mediekanaler, siger Ulrik Drejsig adm. direktør i den største nyskabelse i den danske bureaubranche de seneste 20-25 år.

Men hvorfor et nyt mediabureau? Der er trods alt mange seriøse og sobre aktører på det marked.  

– Mediebilledet er i en revolutionerende udvikling, som ikke er slået igennem på medieplanerne endnu. Vi tror på, at der eksisterer mange mediamuligheder – både klassiske og nye – som annoncøren i samspil kan få stor effekt ud af i dag. Både paid, earned og owned media, brand- og mediapartnerskaber og content-samarbejder vil blive orkestreret af det nye Orchestra, tilføjer han.

Pernille Simmelkiær, bestyrelsesformand for Orchestra og adm. direktør i We Love People, tilføjer:

– Reklamebureau-markedet er domineret af danske spillere. Mediebureau-markedet er derimod domineret af internationale bureauer, fordi langt over halvdelen af medieindkøbet er for internationale klienter. Vores danske bureau er skabt til at skabe gehør for netop danske klienters interesser og behov for at få strategisk sparring og udnytte mediabilledets nye strenge, siger hun.

– Jeg glæder mig utrolig meget til at holde dirigentstaven for det nye initiativ i branchen, og vil gå til opgaven med respekt og lydhørhed, fortsætter Ulrik Drejsig, der selv kommer fra OMD og senest var marketingchef hos VW Danmark.

Han slår fast, at Orchestra ikke er en lukket fest for de fire ejerbureauers kunder. ”Alle andre annoncører og bureauer er velkomne til at spille sammen med Orchestra”.

Ulrik Dreisig slutter:

– Orchestra er baseret på en helt ny og unik forretningsmodel på et marked, der til daglig spiller samme melodi. Det er tid til nye toner”.

Orchestra opretter en non-profit afdeling for mediaindkøb ved navn Transparency, og som navnet antyder, sker det for at skabe åbenhed for annoncørerne. De skal kunne se, hvad de betaler mediaindkøbet, og Transparency får et advisory Board fra annoncørsiden. I begyndelsen er Orkestra og Transparency befolket med 10 ansatte, og sigtet er en omsætning på 200-300 mio. kr. i et totalt marked på godt 6 mia. kr.