Dansk Erhverv, der repræsenterer store dele af den danske rådgiverbranche, er i luften med en analyse af den danske PR- og kommunikationsbranche.

Den viser, at såvel beskæftigelse som omsætning er øget betragteligt i branchen de seneste fem år.

Salget af PR- og kommunikationsydelser er steget med knap 20 pct. i perioden, hvor antallet af medarbejdere er vokset med godt 30 pct., så branchen i 3. kvartal 2018 rummede 1.601 fuldtidsbeskæftige.

Ser man isoleret på de tre første kvartaler af 2018 (tallene for 4. kvartal er ikke landet endnu) og sammenligner med året før, så er væksten også til at få øje på: I 2018 landede omsætningen i den nævnte periode på 1,83 mia. kr. mod 1,74 mia. kr. i de tre første kvartaler af 2017.

Nye krav til virksomhedernes kommunikation

Daniel Møller Jensen, der er politisk konsulent i Dansk Erhverv, mener, at fremgangen skal ses i lyset af den generelle økonomiske fremgang herhjemme.

- Men det kan også forklares med, at virksomhederne for alvor ser PR- og kommunikation som forretningskritisk, fordi vi er i en tid, hvor der sker store forandringer og konkurrencen skærpes, lyder det fra ham i en pressemeddelelse.

- Det stiller høje krav til virksomhedernes strategiske kommunikation – og det kan eksterne rådgivere med specialiseret viden hjælpe med at imødekomme, fortsætter Daniel Møller Jensen.

Mangel på arbejdskraft truer

Den politiske konsulent glæder sig naturligvis over væksten i branchen og beskæftigelsesfremgangen, men han råber også vagt i gevær, da en spirende mangel på arbejdskraft har meldt sin ankomst.

- Selvfølgelig er en beskæftigelsesfremgang i PR- og kommunikationsbranchen meget glædeligt, men vi oplever desværre også blandt vores medlemmer, at manglen på kvalificerede medarbejdere er en udfordring. I nogle tilfælde er bureauerne faktisk nødt til at sige nej til nye ordrer. Det skal vi tage dybt alvorligt, for ellers kan fremgangen hurtigt være fortid, slutter Daniel Møller Jensen.