Carlsbergs største bæredygtige satsning nogensinde, Snap Pack, en 6-pack, hvor dåserne er limet sammen, har taget tre år at udvikle, og kommunikationen omkring satsningen har været højt prioriteret.

Historien skulle fortælles ad to omgange – både i september, da nyheden om opfindelsen blev offentliggjort, og i starten af året, da Snap Pack’en ramte butikkerne.

Til at fortælle historierne til danskerne valgte Carlsberg to små kommunikationsbureauer: CommunityContent og Staerbo Communication, og det gjorde de to bureauer godt: Dækningen er resulteret i flere end 200 presseomtaler og titusindvis af videovisninger på Facebook og LinkedIn.

- Det overgik klart vores forventninger, siger Jeppe Boel, der er marketingchef i Carlsberg.

Og som en ekstra gevinst kunne det danske pressemateriale også bruges som grundlag for de internationale markeder, fortæller han.

Mere end 50.000 visninger på LinkedIn

Marketingchefen glæder sig desuden over, at de gode resultater fra september blev gentaget i januar. 

Denne gang var udfordringen at genfortælle historien med fokus på, at danskerne nu selv kunne snappe og spare samfundet for plastik, så derfor producerede Staerbo og CommunityContent også videoer til sociale medier og hjemmesider. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER: KLIK HER.

- Videoerne gav en fantastisk respons, siger Jeppe Boel, der selv delte en film på sin LinkedIn-profil, hvor Carlsberg tester Snap Pack’en på gaden i Aarhus. Den fik mere end 30.000 visninger i løbet af to dage.

En tilsvarende video, hvor hans kollegaer på bryggeriet i Fredericia deler deres tanker omkring bæredygtighed og plastik, er blevet set mere end 23.000 gange alene på Jeppe Boels egen LinkedIn-profil. 

De mange film er desuden blevet brugt i en række andre sammenhænge i Carlsbergs øvrige markedsføringsmateriale, der også tæller nye film med Mads Mikkelsen i hovedrollen.

Fortsætter samarbejdet

Og for bureauerne har Carlsberg været en fremragende samarbejdspartner.

- Carlsberg er både inspirerende og udfordrende at arbejde sammen med. De er ambitiøse, når det gælder PR, ikke mindst inden for en af vores absolutte kernekompetencer, nemlig bæredygtighed, siger Lars Stærbo, der er direktør i Staerbo Communication. 

GÅ IKKE GLIP AF DAGENS VIGTIGSTE NYHEDER: KLIK HER.

Hos CommunityContent supplerer direktør Helle Retbøll Carl:

- Carlsberg er allerede kendt som leverandør af verdens måske bedste øl – probably, som Carlsberg udtrykker det – men positionen som måske verdens mest innovative bryggeri, når det gælder bæredygtighed, var endnu ikke kommunikeret. Det var den opgave, vi var så heldige at få lov at løse med introduktionen af Snap Pack. 

Efter samarbejdet omkring Snap Pack har Carlsberg valgt at fortsætte med Staerbo Communication og CommunityContent som PR-partnere.