– Dronningen beskæftiger sig ikke særlig meget med teknologi, men Dronningen ved godt, hvad teknologierne kan og er meget bevidst om vigtigheden af, at Kongehuset følger med tiden. 

Sådan siger Lene Balleby, der siden 2008 har været Kongehusets kommunikationschef.

I et stort interview med Markedsføring fortæller hun nu om Kongehusets branding, kommunikation og brug af de sociale medier. 

Netop de sociale medier giver Kongehuset mulighed for at give danskerne et – kontrolleret og styret – indblik i de kongeliges sorger og glæder. Og det er noget, man på Amalienborg har succes med.

Det er to et halvt år siden, at den kongelige familie gjorde sit SoMe-indtog. I dag følger 233.773 med på Facebook, mens 260.000 ser de kongelige billeder på Instagram. Dengang var det planen, at der skulle postes to til tre opslag om ugen. I dag er tallet langt højere. 

– Vi blev overhalet af virkeligheden og de kongeliges egen interesse i at være på. De kongelige vil jo gerne selv være på de platforme, hvor danskerne er og hermed vise, hvad de laver, siger Lene Balleby og fortsætter:

– Og de er i stigende grad involveret i, hvad vi skal, hvordan vi skal det osv. Og de var også involveret i strategiarbejdet, der pågik, inden vi gik på. 

Det særlige øjeblik

Hun forklarer, at en del af branding– og kommunikations-strategien går ud på at give danskerne det, man internt kalder ”det særlige øjeblik”. 

Det kan være et billede af porten fra Kronprinsparrets kobberbryllup. Det kan være, når man sender live video af Dronningen, der står og kigger på havet fra Kongeskibet i et øjeblik, der ellers ikke er tilgængeligt for danskerne. 

– Det er små klip eller indblik i en tilværelse, som gør, at danskerne kan forholde sig til den kongelige familie, siger Lene Balleby til Markedsføring. 

Under interviewet forklarer Lene Balleby flere gange, at den kongelige kommunikation skal tænkes 50 år frem i tiden, hun nævner ”den særlige værdighed”, vigtigheden i at have noget ”særligt at byde på” – og at de kongelige ikke må fremstå som kendisser. 

– Det kræver, at vi bevarer noget mystik. Det er det, jeg plejer at kalde sommerfuglestøvet. Hvis du fjerner det, så forsvinder noget af den magi, der også gerne må være om monarkiet, siger hun. 

Nytårstalen direkte på Facebook?

Arbejdet med Dronningens nytårstale er i gang. Og med Kongehusets SoMe-oprustning in mente, er spørgsmålet, om det næste skridt bliver at sende nytårstalen på Kongehusets sociale medier. 

– Vi producerer jo selv levende billeder allerede. Jeg ved ikke, hvad der sker eller er sket om fem år, men der er ikke nogen grund til at tro andet, end at vi i stigende grad producerer selv. Så hvis du spørger hvem, der producerer nytårstalen om fem år, så er jeg nødt til at sige, at det er svært at sige, siger Lene Balleby til Markedsføring. 

Læs hele interviewet i december-udgaven af Markedsføring, hvor Lene Balleby blandt andet fortæller om:

- Arbejdet med at finde den rette balance i dag og i fremtiden.

- Kommunikationen i forbindelse med prins Henriks sygdom og død.

- Kronprinsessens SoMe-indsats på den nylige Kenya-tur.

- SoMe som mytedræber.

- Kronprinsen på scenen på Skanderborg Festivalen.