Taastrup-virksomheden Sprout, der har fået international succes med at fremstille blyanter og kort, der kan spire og forvandle sig til krydderurter, grøntsager og blomster, har været på opkøb i USA.

Målsætningen er at fordoble omsætningen for andet år i træk, og det skal opkøbet af den amerikanske virksomhed med ”søsternavnet” Sprouts!, hjælpe til med.

Sprouts! blev stiftet i 2004 af den amerikanske forretningskvinde Sharon Quercioli, og har kontor i Palm Beach, Florida, hvorfra der sælges kort med indlejrede frø, som kan spire til vilde blomster, når de plantes.

Og ifølge Sprouts adm. direktør og stifter Michael Stausholm, giver opkøbet rigtig gode muligheder for at komme bredt ud til de amerikanske forbrugere:

- Vi har samarbejdet med Sprouts! de sidste to år, og vi er derfor sikre på, at deres produkter lever op til den høje standard, som vi forlanger. De plantbare lykønskningskort, invitationer, visitkort, gaveæsker m.m. er et perfekt match til vores eksisterende produktportefølje. Samtidig har Sprouts! et vigtigt netværk til amerikanske virksomheder, retailere og samarbejdspartner, som Sharon Quercioli vil introducere Sprout til, da hun fortsætter i virksomheden, siger han.

Varemærke - og medieomtale

Samtidig har den danske virksomhed sikret sig retten til sit eget navn - varemærket Sprout - i USA - en nødvendighed, mener Michael Stausholm:

- Både amerikanske forbrugere og virksomheder begynder at interessere sig for bæredygtighed, forbrug med omtanke og grønne produkter, så her ligger et stort og forholdsvist uudnyttet marked. I den forbindelse har det været nødvendigt at sikre os rettighederne til vores eget varemærke, Sprout, siger han.

Opkøbet er dog ikke den danske virksomheds første skud i bøssen på det amerikanske marked.

Allerede i september 2015 åbnede Sprout salgskontor med tre medarbejdere i Boston, men med det nye opkøb løber det amerikanske medarbejderantal op i fem - og udover salg til virksomheder, satser Sprout på øget B2C via salgskanaler som egen webshop og Amazon.

Og på mediefronten har Sprouts historie og blyanter også vakt opsigt gennem de seneste måender: Fx har medier som The Today Show, CNN.com, Bloomberg.com og senest også Huffington Post omtalt den danske virksomhed - og snart indslag på Good Morning America og Martha Stewart.com er på vej.

Fordobler igen-igen

Næppe mange havde forudset, hvor stor en succes den plantbare Sprout-blyant ville blive, da den blev lanceret for to et halvt år siden.

Fra hovedkontoret i Taastrup er medarbejderstaben vokset fra to til 15 gennem det seneste år, Sprout-blyanten eksporteres i dag til mere end 60 lande, der hver måned efterspørger over 400.000 blyanter.

Omkring 75 procent af bestillingerne kommer fra virksomheder, danske og  internationale, som fx PepsiCo, IKEA, Coloplast, Bank of America og DisneyWorld, der typisk bruger blyanterne som reklamegaver og hand outs.

Men der løber også ordrer ind fra offentlige institutioner eller NGO’er: Sprout har fx leveret til den franske premierministers kontor i Paris og det tyske ministerium for bæredygtighed.

Og forventningerne til væksten i de kommende år fejler ikke noget:

Sprout havde i første regnskabsår en omsætning på 5 mio. kroner. Det tal blev fordoblet til 10 mio. kroner sidste år, og i 2016 og 2017 satser man, ifølge Michael Stausholm, på at fordoble omsætningen yderligere for hvert år.