Pressemeddelelsen har i årtier haft en etableret rolle i kommunikationsbranchen. I dagens samfund, hvor digitale og sociale medier har taget over som de primære content- og kommunikationskanaler, er der nogle gange blevet sat spørgsmålstegn ved relevansen af pressemeddelelser.

Men pressemeddelelsens relevans er ikke blevet mindre – tværtimod. Den har fået en ny rolle, der er mindst lige så vigtig i dagens kommunikationslandskab, hvis ikke vigtigere end tidligere. Men for at få maksimal effekt ud af deres pressemeddelelser er virksomhederne nødt til at gentænke, hvordan de skriver, distribuerer og følger op på dem.  

Pressemeddelelsen som en del af en større PR-strategi

Historisk set har pressemeddelelser været en forholdsvis isoleret aktivitet, der har fungeret “alene”. Virksomhederne har skrevet pressemeddelelser, der afhængigt af ressourcerne er blevet sendt bredt ud til medierne i håb om at blive opfanget. Denne måde at distribuere pressemeddelelser på hører fortiden til, ihvertfald hvis du vil opnå resultater.

Der er sket et tydeligt skift i måden, hvorpå man anvender pressemeddelelsen. Langt flere vælger at integrere pressemeddelelsen som en del af en større markedsførings- og kommunikationsstrategi, hvilket har vist sig at have en positiv indvirkning på kendskabet til et brand. Ved at anvende pressemeddelelsen som en del af en overordnet kommunikationsstrategi kan PR- og marketingteamet arbejde tværfagligt for at optimere effekten af både betalte, ejede og optjente medier.

Opbyg brandfortællingen med pressemeddelelser

Kommunikation handler først og fremmest om at skabe en fortælling omkring sit brand over for sin målgruppe. Meningsdannelse foregår i dag på flere forskellige kanaler, og ved at offentliggøre pressemeddelelser og indhold i et digitalt presserum bliver informationen hurtigt synlig, får sit eget liv og kan fungere proaktivt over tid for at styrke budskabet.

En digital PR-platform som Mynewsdesk gør det enkelt at samle og strukturere indhold, som journalister og andre interessenter nemt kan finde og bruge over tid. På den måde kan du sikre, at fremtidige omtaler i medierne er i overensstemmelse med den fortælling, du skaber gennem dine egne og betalte kanaler.

Vær relevant – følg tendenser og nyheder

For at skabe og opretholde interesse hos sin målgruppe skal virksomheder holde sig relevante i forhold til tendenser og nyheder i branchen. Det er derfor vigtigt at indgå i den offentlige dialog og tage vigtige emner eller begivenheder op så hurtigt som muligt gennem indlæg og pressemeddelelser.

Når et brand holder sig opdateret med sin omverden, viser man, at man er en aktiv spiller i branchen med et langsigtet formål og mål. Det er vigtigt for tilliden udadtil.

Maksimer rækkevidden – nå den rigtige målgruppe

En ny strategi er naturligvis en vigtig del, når man vil nå sine mål. Men med det intense mediebillede, der eksisterer i dag, gælder det om at skabe bedst mulige forudsætninger for at nå ud til de rette mennesker.

Ved at benytte sig af smartere løsninger kan man lettere identificere relevante journalister og meningsdannere. Derefter skal du opbygge en dialog og et forhold til dem, så de hurtigt bliver informeret, når du deler en nyhed. Et relevant budskab, der er rettet mod den rigtige målgruppe, er det, der gør det værd at få opmærksomhed og omtale (læs mere om, hvordan man skaber gode medierelationer i Mynewsdesks guide “Sådan opbygger du mediarelationer”.

Den rigtige strategi for maksimal effekt

Pressemeddelelsen er og vil fortsat være en pålidelig kilde – det aspekt har ikke ændret sig. Derfor bør pressemeddelelser naturligvis være en integreret del af kommunikationsstrategien for at øge et brands tillid.

Når du planlægger kommende PR-aktiviteter bør du derfor ikke se pressemeddelelsen som en enkelt aktivitet, der skal støtte de virksomhedsrelaterede nyheder – gør det i stedet til en naturlig del af en mere omfattende PR-strategi. Dette vil både skabe mere mediedækning, større rækkevidde og øget effekt af kommunikationsindsatsen.

Om Mynewsdesk – den smarte måde at skabe opmærksomhed og relationer på

Mynewsdesk hjælper virksomheder med at skabe opmærksomhed, nå den rette målgruppe og opbygge stærke relationer. Med vores brugervenlige PR-platform forenkler vi publiceringen, distribueringen og målingen af alle dine PR- og kommunikationsindsatser.

Læs mere om Mynewsdesk