Virksomheder har længe vidst, at data har været en vigtig drivkraft for salget. I årevis har tredjepartsdataværktøjer som trackere og cookies gjort det rimeligt nemt at få fat i disse oplysninger. Men efterhånden som reglerne om beskyttelse af privatlivets fred bliver mere og mere udbredte og værdsat af forbrugerne, har marketingfolk brug for en strategi til at indsamle personlige data, som tidligere var tilgængelige, uden at kunderne var klar over det. Hele 61 % af forbrugerne anser cookie-annoncer for at være en uhyggelig markedsføringstaktik.
Størstedelen af forbrugerne ønsker at modtage personligt tilpasset indhold og tilbud fra pålidelige mærker og er villige til at dele personlige data til gengæld for det. Undersøgelser viser, at der er en stigning på 62 % i antallet af åbne e-mails, når data fra nulpartyparter bruges til at tilpasse korrespondancen.
Nulpartsdata defineres som oplysninger, der frivilligt gives af forbrugeren. Fordi de stammer fra markedsføringsvirksomhedens egne indsamlingsmetoder og direkte fra forbrugeren, er de mere præcise og derfor mere værdifulde. En strategi, der er baseret på nulpartsdata, handler om at sætte kunden i centrum.
Værdiudveksling
Den gode nyhed for marketingfolk er, at forbrugerne er villige til at give personlige oplysninger i bytte for noget af værdi. Mens 93 % nævner en rabat som den mest værdifulde fordel, som et mærke kan tilbyde, er der meget mere. Cheetah by Marigold’s nylige undersøgelse af forbrugertrends viste, at kunderne lægger vægt på adgang og “ekstraudstyr”:
91 % af kunderne er interesserede i loyalitetsbelønninger
86 % ønsker tidlig og eksklusiv adgang til produkter og tjenester
83 % af forbrugerne ønsker at vinde en præmie
61 % er interesseret i bonusindhold
59 % ville dele oplysninger om sig selv for at føle sig som en del af et brand’s fællesskab
Undersøgelsen viste også, at 82 % af forbrugerne foretrækker budskaber fra et brand, der bruger deres data ansvarligt – en stigning på 11 % siden 2022. 49 % af de globale forbrugere er frustrerede over irrelevant indhold og irrelevante tilbud. 42 % følte frustration over budskaber fra brands, der ikke afspejler deres ønsker eller behov.
Kunderne vil ikke kun have – men forventer også personlige relationer med de virksomheder, der er i deres liv. Og de er villige til at videregive deres personlige data, hvis de tilbydes den rette værdi i bytte.
Nulpartsdata er en gevinst for alle.
" Playbook om data fra nul parter: Løsningen på cookiens død Zero-Party Data Playbook: Giv dine kunder kontrol over deres data
Sådan indsamler du data fra nulpart
At tilbyde dine kunder interaktive onlineoplevelser som meningsmålinger og personlighedsquizzer er en af de bedste måder at indsamle data fra nul parter på. Som i en samtale med en god ven handler det om at lære mere om personen gennem en fælles passion og en dialog. Jo mere du lærer om dine kunder, jo bedre kan du opfylde deres behov.
Nogle af de mest populære former for digitale oplevelser er:
- Produktmatch-undersøgelser
- Personlighedsquizzer
- Live-afstemninger
- Undersøgelser efter købet
- Interessebaserede konkurrencer og lodtrækninger
Svarene, som forbrugerne rangerer, kan bruges som grundlag for virksomhedens beslutninger om, hvilke nye produktlinjer der skal lanceres, eller hvilke områder der har brug for forbedringer, f.eks. kundeservice. Disse data er mere værdifulde end noget andet, der kan indsamles i smug fra indgribende sporingssoftware eller købes fra tredjeparts sælgere af lister.
De data, du indsamler, kan derefter bruges til at generere mere relevante budskaber til hver enkelt kunde. Hver interaktion bygger på den foregående. Bedre data fører til bedre personalisering og en bedre kundeoplevelse. Mere tilfredse kunder er tilbøjelige til at bruge mere og levere stadig højere livstidsværdier.
Sandheden er, at engagement ikke er muligt uden personlig tilpasning. Og personlig tilpasning er ikke mulig uden data. Hver gang en kunde kommer i kontakt med dit brand, er det en mulighed for at skabe et mere komplet billede af, hvem de er.
Download Playbook om data fra nul parter for at få mere at vide om, hvordan du lancerer din strategi for data fra nul parter. Med eksempler fra førende brands kan du se, hvordan du kan skabe hyperpersonaliserede, højkonverterende kampagner, der får dine kunder til at vende tilbage igen og igen.
Playbook om data fra nul parter: Løsningen på cookiens død
Zero-Party Data Playbook: Giv dine kunder kontrol over deres data