Marketing er og bliver endnu mere digitalt, og denne Masterclass klæder dig bedre på til at indgå i og løfte virksomhedens digitale udfordringer.
Digitalisering er central for de fleste virksomheder, og det stiller høje krav til marketing-ansvarlige, -projektledere, – medarbejdere, som i øget grad skal udvikle deres digitale viden.
Marketing, produkter og services integreres
Mange marketing-medarbejdere oplever, hvordan deres virksomheder & brands i øget grad udvikler digitale services som et kerne-element af deres produkt, og dermed markedstilgang. Marketing skal derfor i øget grad medvirke i ”digitale” projekter ifbm. forretningsudvikling og den digitale transformation af virksomheden.
Masterclass’en giver dig en øget digital viden samt en propfyldt værktøjskasse indenfor digital innovation/business development/transformation, så du efter teori og praktisk træning kan udvikle din digitale forretning og styre din virksomheds digitale omstilling.
" Som Project Owner for Content i VELUX’ digitale transformationsprojekt, kom kurset godt rundt om de mange udfordringer, der ligger i snitfladerne mellem bl.a. forretningsstrategi, marketing, IT & kanaler, organisation samt forandringsledelse. Et stærkt hold af eksperter gav stof til eftertanke, vidensdeling og ikke mindst opbyggelse af netværk indenfor nye fagområder.Maria Damm, PO, Velux
Indhold på forløbet:
- Digital strategi & forretningsudvikling – hvordan udvikler du en strategi, der involverer de digitale dele af forretningen.
- Digital disruption & innovation – forstå hvad er det i praksis? hvordan udvikles det?
- Digital transformation, og de muligheder som nye teknologier giver dig og din virksomhed, fx kunstig intelligens (AI), mobilitet, IOT & robotter
- E-Commerce; platforme, digitalt salg & markedsføring
- Nye metoder i agile development/agile metoder/OKR– og udvikling af kultur, governance og organisering
- Vi anvender case-materiale fra IMD om bla. Matas, Coop, Ørsted, Visma mfl.
Det lærer du:
- At forstå de overordnede digitale trends & teknologier der påvirker dit marked, dine kunder og din virksomheds forretningsstrategi.
- At sparre i udviklingen af digitale services, indgå ligeværdigt i digitale udviklings-projekter.
- At forstå dynamikker og virkemidler bag digital disruption, der anvender kunstig intelligens, robotter og andre nye teknologier.
- At læse og udvikle digitale strategier; hvordan de understøtter og kan indgå i virksomhedens forretningsstrategi.
" Kurset var rigtig godt og meget inspirerende. Det var især en styrke, at vi kom så mange emner igennem, og der var mange forskellige eksperter med som en del af undervisningen.Birgitte Sellebjerg Tolstrup, Marketingchef, CA Karrierepartner & A-kasse
Målgruppe:
Masterclass’en er skræddersyet til dig, der arbejder kommunikation & marketing, og vil bidrage og deltage i virksomhedens forretningsudvikling. Måske vil du gerne udvikle dit ansvarsområde, komme tættere på forretningen og forstå de digitale muligheder, men mangler viden og værktøjer til at komme videre.
Dit erfaringsniveau er ikke afgørende, men du skal være drevet af ønsket om at udvikle virksomhedens digitale muligheder – både strategisk, taktisk og operationelt. Undervisningen er tilpasset erfaringsniveau og branchesammensætning på det enkelte hold, og afvikles som en blanding mellem teori, praksis, simuleringer, cases og øvelser.
Program:
Torsdag 26. oktober: Disruption & digital innovation
- Formiddag: Disruption & digital innovation; nye forretningsmodeller, Platform Economy, Digital Supply Chain Transformation.
- Study Case: Matas (materiale fremsendes I forvejen); inkl. Q&A-session med Peter Hestbæk, Head of Digital Sales & Marketing, Matas
- Eftermiddag: Digital transformation & disruption; hvad ændrer din industri – og giver nye muligheder, innovation og nye forretningsmodeller, hvad er din virksomheds udfordringer & muligheder
- Study Case: Coop (materiale fremsendes I forvejen); inkl. Q&A-session med Peter Boris Kreilgaard, eCommerce & Digital direktør, Coop
Onsdag 8. November: eCommerce & Martech
- Formiddag: Arbejdet med multikanal-udfordringer; og om kundevendte processer; salg, selvbetjening, service, digitalisering af kunde-dialogen, robotter etc
- Oplæg & Q&A-session med Malin Marker Persson, Udviklings- og Digitaliseringsdirektør, Akademikernes OG oplæg & Q&A-session med Rasmus Houlind, CXO, Agillic “Kunsten at være relevant og personlig i digital markedsføring”
- Eftermiddag: MarTech: RTB/Programmatic advertising, Platforme (Amazon, Google, Facebook), 1. & 3. parts data-strategier; CDP, CRM, Marketing Automation mm
- Study Case: (materiale fremsendes I forvejen); inkl. Q&A-session med Jesper Thyssen, Kommerciel Direktør, Novicell
- Oplæg & Q&A-session med Peter Loell, Director, Transact, Omnicom Media Group
Mandag 13. November: Kunstig intelligens & web 3.0
- Formiddag: AI/kunstig intelligens; ”The AI-Powered Organization”, AI-platforme og teknologier, algorithmic management, de etiske overvejelser, anvendelse i kommunikationen og markedsføringen mm.
- Oplæg fra Peter Svarre, AI-ekspert – og forfatter til flere bøger om kunstig intelligens, Medlem af regeringens ekspertgruppe vedrørende tech-giganter, med-udvikler af det digitale etik-kompas, tidligere marketingchef i B&O mm
- Eftermiddag: Web 3.0, Blockchain/Blockchain Business Models, IOT (internet-of-things), communities, digitale assistenter & robotter etc.
- Oplæg: Web 3.0 (materiale fremsendes i forvejen); incl. oplæg og Q&A-session med Karina Rotthof Brix, Ekspert i kryptovaluta, web 3.0 og blockchain.
- Study Case: NTT (materiale fremsendes I forvejen); inkl. oplæg og Q&A-session med Tina Dupont, Product Director AI & Robotics, transformationlab NTT Data
Fredag 1. december: Strategi, kultur & organisering
- Formiddag: Digitale strategier & innovation i praksis; udvikling af growth marketing-strategier, arbejde som startup, insourcing/outsourcing. Reference-materiale fra strategi-arbejde i Nykredit, Alka, Berlingske, Købstædernes forsikring mfl.
- Eftermiddag: Medarbejdere i agile teams og metoder, og om ny organisering af marketing, nye muligheder og nye værktøjer (OKR, Agile setup), Arbejdet i virtuelle teams, team-dannelser, Ledelse & Governance, internt samarbejde og nye partnerskaber, team-dannelser, involvering af ledelsen, KPI & målsætning etc
- Study Case: Visma (materiale fremsendes I forvejen); inkl. Q&A-session med Troels Skjelbo, COO, sales, marketing and operations, Visma
Fredag 15. december: Udvikling af digitale kunderejser & løsninger
- Formiddag: Service-design & udvikling af digitale løsninger; UX/Bruger-analyse, test og udviklings-teknologier, adfærdsdesign/nudging, etiske spilleregler, koncept-udvikling etc
- Study Case: Ørsted (materiale fremsendes I forvejen); inkl. Q&A-session med Michael McKay, Ørsted:
- Eftermiddag: Design af digitale løsninger, inkl. kunderejse-analyse, udviklings-principper i IT/Digital, app/webservices/API, styring af udviklings-budgetter, ROI-betragtninger, projekter, intern/ekstern leverandører etc.
Oplæg & Q&A-session med Jacob Hvam, Strategy Managing Director, Oday.
" Kurset gav et rigtig godt overblik. Det var et Godt overordnet framework for bedre at forstå ”digitaliseringen” og få det gjort håndgribeligt for en ”boomer”Jesper Mejlholm, International Marketing Director, Royal Unibrew
Der vil være mulighed for sparring i løbet af undervisningen, og der kan også aftales tid til direkte og konkret feedback fra underviser.
For tilmelding eller praktiske spørgsmål: Kontakt Tina Larsen.
Har du yderligere spørgsmål til indholdet på Masterclass’en, kontakt Thomas Kragh.
" Alle de gode indlæg har sat en masse tanker i gang, og generelt givet mig en bedre forståelse for de mange discipliner inden for digital markedsføringDeltager, Forår 2023