Erfaring

I 1989 begyndte Jan sin karriere med et job som Sales and Marketing Manager i KS Denmark/IMS. Herefter havde han lignende stillinger – først i multi-form og dernæst i LEC A/S. I 1999 medstiftede Jan Relationshuset Gekko, som han har drevet og været direktør for lige siden.

Motivation

Jan Køhler er en marketer, der i den grad brænder for det, han laver, hvilket hans karriere og tilgang til faget bærer præg af. Jan har opstartet og driver en af de mest succesfulde dialogbureauer herhjemme, hvor han og bureauet gennem årene har performet flot på både de økonomiske resultater samt i awardsshows, og konkret på den eftertragtede Danish Direct Marketingpris. I og for sig kan man argumentere for, at han, som medstifter af et så succesfuldt bureau, er en uundgåelig del af The M List, men det er i høj grad også Jans gå-på-mod og hans evne til at skabe nytænkende og effektfulde marketingkoncepter, der kvalificerer ham til en sikker plads på listen.

Hvad er din største professionelle succes i 2015?

Vi har efter Bordings køb identificeret synergimuligheder og begyndt at høste. Vores tilbud til markedet er kommet et skridt foran dem, vi sammenligner os med. På kundesiden har vi bevist, at vi har en strategisk rolle at spille, når virksomhedens kundestrategi skal tænkes. Derudover blev vi af 703 CMO’er kåret til det bureau i DK, der er bedst til at skabe resultater, og vi havde den højeste kundetilfredshed.

Hvad gør dig til den professionelle person, du er?

PASSION. Jeg elsker det, jeg laver, og det betyder, at fra jeg vågner, til jeg går i seng, så brænder jeg for det, jeg laver. Jeg er intet uden de mennesker, der er omkring mig, men jeg tror min energi og glæde løfter dem til at yde deres bedste. Jeg sørger for, at de deler min lyst til at være den fagligt bedste. Sammen går vi den ekstra mil, der gør, at vi leverer stærke løsninger og dermed resultater.

Hvad er din største marketingmæssige udfordring i 2016?

Vores disciplin er blevet mere omfattende og kompleks. Det gør vi skal sikre konstant udvikling. Derudover skal vi sikre større kritisk masse, og den store opgave bliver at skabe en pæn vækst samtidigt med indgåelse af flere forskel- lige samarbejder med andre bureauer, der har komplementære kompetencer – på tværs af Skandinavien.

Hvor finder du din faglige inspiration?

Learning by doing er nok den vigtigste kilde til faglig udvikling. Derudover er der meget i videnskaben, hvor jeg som praktiker gennem de sidste år er blevet bedre til at suge teorien til mig.

Hvad er dit bedste råd til dine kollegaer i branchen?

Specialiser dig! Man kan ikke alt og slet ikke i en verden, der bliver mere og mere kompleks. Kunderne vil gerne have færre bureauer, så lær at arbejde sammen, så det ikke er kunden, der skal tage ansvaret for samarbejdet på tværs af bureauer.

Hvis 2016 skal være en succes for dig, hvad skal du så opnå?

Jublende kunder. Glade kollegaer. Tilfredse ejere. Det betyder i praksis, at vi skal arbejde endnu tættere med vores eksisterende kunder for derigennem at skabe endnu bedre resultater. Et arbejdsmiljø på kontoret hvor vores processer fungerer som på en Michelin restaurant samtidigt med at det er sjovt og udviklende. Vores ejere vil gerne have vækst og dermed en bedre indtjening.