Erfaring

Henrik har de sidste to år været Nordic Marketing Director for Philips Lighting. Han kom fra en stilling som partner hos Momento. Før da har han været Partner, CMO og CCO hos virksomheder som OMI, TDC og Aston Group. Han indledte karrieren i 1990 hos Kunde & Co. som Group Account Manager.

Motivation

Henrik Nørgaard er en af de The M List profiler, som har svært ved at holde sig fra komplekse udfordringer inden for marketingdisciplinerne. Han har gennem sin karriere vist, at han kan transformere nordiske brugeres syn og adfærd omkring produkter i nye og mere rentable retninger. Det er netop sådan en udfordring og rolle, som Henrik har påtaget sig hos Philips. Her har han de seneste to år arbejdet på at ændre den nordiske befolknings syn på, hvad belysning, særligt god og bæredygtig belysning, betyder i hverdagen. Det har han gjort ved at innovere på både produkter, services samt de kommunikationsplatforme, som Philips anvender overfor veldefinerede målgrupper. Det er således Henriks kompetencer som forandringsagent i marketingdiscplinerne samt klarsyn omkring Philips “lysende” fremtid, der sikrer ham plads på The M List 2017.

HVAD ER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2016?

At segmenterede Customer Decision Journeys er den grundlæggende referenceramme på tværs af salg og marketing.

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SKUFFELSE I 2016?

At vi ikke er nået længere i at evaluere ROI på marketinginvesteringerne på tværs af salg og marketing.

HVAD ER DIN STØRSTE MARKETINGMÆSSIGE UDFORDRING I 2017?

Bygge og sælge en værdipositionering samtidig med at markedet er præget af commoditisation.

HVOR FINDER DU DIN FAGLIGE INSPIRATION?

Kollegaer, HBR, Sigularity University Newsletter, fagbøger.

HVIS DU SKULLE GIVE BRANCHEN EN FAGLIG OPSANG HVAD SKULLE DET SÅ VÆRE?

Lad nu være med at blive revet med af buzzwords. Svaret er ikke social media, omnichannel, ROMI, digital etc. Det handler om at kende kundens prioriteter i beslutningsrejsen og så orkestrere den optimale kontaktpunktsbuket med udgangspunkt i denne. Og optimer så konstant i samarbejde med salg.

HVIS 2017 SKAL VÆRE EN SUCCES FOR DIG, HVAD SKAL DU SÅ OPNÅ?

Mit AOP ved hjælp af at: Lære noget hver dag. Ha’ det sjovt. Gøre en forskel.