Erfaring
Morten startede sin marketingkarriere hos norske MalacoLeaf i 1999, som Product and Trade Marketing Manager. Herefter kom han til Cadbury plc., hvor han i en længere årrække arbejdede sig vej op igennem virksomheden, inden han i 2009 forlod sin post som Marketing Director, Northern Europe, til fordel for TOP-TOY, og senere LEGO Group. I 2013 kom han til Carlsberg Group, hvor han i dag sidder som Vice President, Marketing, Denmark. Derudover varetager Morten flere bestyrelsesposter.
Motivation
Når vi ser på fremtrædende profiler på det danske FMCG marked, er Morten Holst Boye fra Carlsberg selvfølgelig ikke til at komme udenom. Morten er en visionær marketer, som i høj grad og med en stor marketingstrategisk og
kommerciel tæft formår bredt at favne og, på et presset marked, at vækste Carlsbergs samlede produktportefølje. Dette kræver overblik, forståelse for hele værdikæden samt et stærkt indblik i forbrugsmønstre omkring øl- og sodavandskategorien, hvilket er noget af det der gør, at Morten sidder på en af de mest attraktive marketingpositioner i Danmark. Morten er en profil, der med en empatisk tilgang til sin omverden, er med til at sætte standarden for dansk marketing, og som derfor igen er at finde på The M List.
HVAD ER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2016?
Vi har i 2016 været i stand til at udnytte forbrugernes stigende interesse for øl-kategorien til at løfte kategorien i både volumen og værdi for både os selv og vores kunder. Samtidig har vi lanceret nye produkter, der gør os til klar markedsleder i alle de største segmenter i markedet.
HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SKUFFELSE I 2016?
En relativ dårlig sommer samt Danmarks manglende deltagelse ved sommerens EM slutrunde har lagt låg på en endnu mere positiv udvikling i kategorien og vores hovedbrands.
HVAD ER DIN STØRSTE MARKETINGMÆSSIGE UDFORDRING I 2017?
I 2017 skal vi fortsætte med at drive den positive udvikling i de kategorier, som vi arbejder med og drive værdi over volumen på tværs af kategorierne og vores brands. Samtidig skal vi fortsætte med at forholde os til at forbrugernes medievaner ændrer sig radikalt og være på forkant med, hvordan vi forbliver relevante og involverende med vores budskaber på tværs af medier og forbrugssituationer.
HVOR FINDER DU DIN FAGLIGE INSPIRATION?
I det daglige samarbejde med super dygtige, ambitiøse og inspirerende kollegaer i marketingafdelingen og på tværs af resten af virksomheden. Samtidig er det vigtigt at vores eksterne samarbejdspartnere tør at udfordre og inspirere os til at udkomme med nye løsninger og sætte dagsordenen.
HVIS DU SKULLE GIVE BRANCHEN EN FAGLIG OPSANG HVAD SKULLE DET SÅ VÆRE?
Vær mere fokuseret på målet frem for midlet. Hav fokus på at udvikle hele forretningen og ikke kun isolerede kommunikations KPI’er. Stop det interne brancherygklapperi og find motivation i at udvikle forretningen sammen med kunderne frem for priser på kaminhylden
HVIS 2017 SKAL VÆRE EN SUCCES FOR DIG, HVAD SKAL DU SÅ OPNÅ?
Fortsat drive værdivækst i de kategorier som vi udvikler og driver sammen med vores kunder samt fortsætte med at styrke vores markedsposition i alle de betydende kategorier, hvor vi er til stede. Samtidig med at vi leverer vores stærke brands hver eneste dag, og at vi som marketingorganisation tager ansvar for forretningen, udvikler os og har det sjovt.