Erfaring

Morten startede sin karriere i 1996 hos F Group, hvor han var Department Manager. Derfra kom han til TDC, Mirrorman og v2tel. I 2008 begyndte Morten hos Netbooster, hvor han frem til 2012 var henholdsvis Client Service Director og CEO. Derfra kom han til Google, hvor han startede som Industry Leader og i 2016 blev Morten udnævnt til Head of Digital Natives og Head of Engagement for Google Danmark. Stillinger, som han bestrider i dag.

Motivation

Morten Petersen har i 2016 sikret sig den højtprofilerede stilling som Head of Digital Natives og Head of Engagement for Google Danmark. En bedrift, somi særdeleshed kan tillægges hans personlige fremadskuende digitale samt kommercielle kompetencer. Gennem hele Mortens karriere kan hans stærke ledelseskundskaber og kommunikative evner fremhæves, når han har været med til at skabe synlige resultater på virksomheders bundlinjer. Morten er nemlig ikke blot selv en uovertruffen kommerciel profil, han har ligeledes de helt rette sociale kompetencer til at skabe en motiveret salgsstyrke og stærke relationer til virksomhedens kunder. Det er således Mortens stærke evner som leder, hans flotte præstationer samt hans digitale profil, der giver ham en plads på The M List 2017.

HVAD ER DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SUCCES I 2016?

At have hjulpet store og spændende danske virksomheder godt på vej med deres digitale transformation, og at vi hos Google nu er et sted i vores udvikling, hvor vi spiller en central rolle i at udvikle det bredere økosystem mod en forhåbentligt stærkere digital fremtid. Her tænker jeg særligt på vores indsatser overfor start-up miljøet og SMV’erne samt vores samarbejde med VCs og Private Equitys om at sætte fart på transformationen.

HVAD HAR VÆRET DIN STØRSTE PROFESSIONELLE SKUFFELSE I 2016?

Jeg synes, at branchen (os selv inklusiv) har fået bygget for meget kompleksitet op omkring disciplinen. God markedsføring handler stadig mest om at fortælle de rigtige historier til de rigtige mennesker, men alt for mange bekymrer sig for meget og for tidligt om DMP’er, DSP’er, og hvad der ellers findes af smarte 3-bogstavsforkortelser, der, hvis ikke brugt rigtigt, kun medfører højere pris og kompleksitet.

HVAD ER DIN STØRSTE MARKETINGMÆSSIGE UDFORDRING I 2017?

At få gjort op med forventningen om, at markedsføring skal være en eksakt videnskab. Særligt når det kommer til det digitale, har en mangeårig evangelisering af 1 kr. ind = 2 kr. ud skabt et unuanceret billede af, hvad der virker, og hvad der ikke virker. Vi skal have mavefornemmelserne tilbage, og marketeers skal turde tage en position i markedet uden at have historisk data til at underbygge sagligt, men i stedet (i første omgang om ikke andet) fordi de tror på den.

HVOR FINDER DU DIN FAGLIGE INSPIRATION?

Gennem sparring med dygtige kolleger og samarbejdspartnere i DK og i udlandet. Men også i sund fornuft og ved at sætte mig i den moderne forbrugers sted og stille mig selv spørgsmålet; hvilken rolle kan vi som brand spille, som reelt er værdiskabende i forbrugernes liv?

HVIS DU SKULLE GIVE BRANCHEN EN FAGLIG OPSANG HVAD SKULLE DET SÅ VÆRE?

Drop teknologi-glorificeringen, glem ALT om black-bokse og se nu at få mediespendet on par med forbrugeradfærden.

HVIS 2017 SKAL VÆRE EN SUCCES FOR DIG, HVAD SKAL DU SÅ OPNÅ?

Så skal vi have ketchuppen ud af flasken, når det kommer til de digitale investeringer. DK ligger fortsat bagved markeder som UK, og det kan jeg faktisk ikke se en eneste god grund til.