Erfaring

I 1996 startede Jacob sin karriere hos DR som produktionsleder og har efterfølgende siddet hos en række interessante virksomheder i Danmark, bl.a. som Managing Director i Bet24, Int. Managing Director hos Betfair samt Managing Director hos Clear Voices PR. Siden 2015 har Jacob gjort sit virke som Kommunikations- og marketingdirektør hos TV 2 Danmark.

Motivation

Når TV 2’s Jacob Weinreich er at finde på The M List for tredje år i træk, skyldes det at han om nogen formår at levere stærk strategisk ledelse internt og skarpe kreative koncepter til danskerne. Dette med bl.a. sammenlægningen af TV 2’s marketing- og kommunikationsafdelinger samt den succesrige reklamefilm ”Alt Det Vi Deler”, som er hyldet med Norstat’s Publikumspris 2019. Jacob er uden tvivl en CMO, der har udvikle TV 2 til en tværgående organisation, der forstår at skabe et vigtigt og konkurrenceskabende krydsløb mellem kommunikation og marketing. Og det seneste års triumfer har i den grad afspejlet hans evne til at træffe ambitiøse organisatoriske beslutninger. Med digital tyngde og datadrevne tilgang tør Jacob at gå forrest, og han er at finde på både The M List og blandt de nominerede til Årets CMO.

 

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

2019 har været et år, hvor vi har høstet frugterne af flere års målrettet indsats for at skabe en af landets stærkeste inhouse-afdelinger målt på kreativitet og indsigtsbaseret arbejde. Løsningerne tæller lanceringer på den nye sportskanal, SportX, Folketingsvalg, imagefilm for TV 2 Play, Knæk Cancer samt nyt knopskud på “Alt Det Vi Deler”.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Jeg har glædet mig enormt til at kaste mig ind i arbejdet i mit nye område, Kommunikation & Marketing og begynde at arbejde ind i krydsfeltet mellem de to afdelinger. Det skal jeg bruge mere tid på i 2020, hvilket bliver en fantastisk udfordring.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Dårlige konjunkturer er ikke en del af mit verdensbillede for TV 2 i 2020. Vi har de seneste år arbejdet intenst for at mønstre de rette færdigheder og strukturer, der gør, at vi er klædt på til at arbejde både effektivt og kreativt ind i en ny medievirkelighed.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Min rolle har ændret sig markant i sidste halvdel af 2019. Her har jeg overtaget TV 2 Kommunikation og skal i en ny rolle forsøge at styrke blandt andet vores Corporate Branding. Det glæder jeg mig enormt til at kaste mig over.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Jeg er privilegeret i den forstand, at jeg arbejder i et nyhedshus, hvor vi dagligt behandler samfundets problemstillinger. Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at FN’s verdensmål kommer til at fylde i vores dækning og programfokus, hvilket helt naturligt er et spejl af de arbejdsopgaver, der lander hos mig.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Louisa Loran, Maersk. Hun er i gang med et dybt fascinerende projekt med ændringen af en nærmest ikonisk kultur og styring i dansk erhvervsliv. Hun bliver spændende at følge de kommende år.