Erfaring

Marianne startede som Strategy Consultant hos Accenture, hvor hun sad i næsten fem år, før hun kom til TDC, senest som Senior Vice President. I 2011 blev hun Country Director hos Codan Forsikring, og i 2015 kom hun til Microsoft, først som administrerende direktør for Microsoft Danmark & Island, men siden juni 2019 som Vice President for Sales, Marketing & Operations i Vesteuropa.

Motivation

For første gang kan Marianne Dahl ses på The M List, men ikke desto mindre står hun skarpt som en af landets fremmeste kvindelige erhvervsledere med et bredt ansvarsområde. I juni måned tog Marianne endnu et skridt op ad karrierestigen, da hun fik ansvar for Microsofts forretning i Vesteuropa som ny underdirektør for salg, marketing og drift. En både spændende og stor opgave, som dækker over 14 af verdens mest digitale hurtigst voksende markeder. Med flere succesfulde år i bagagen, som bl.a. inkluderer en suveræn førsteplads i Computerworlds it-image-analyse 2019, har Marianne taget et fast greb i opgaven. Hun har tidligere vist sine evner til at skabe et nyt image for softwaregiganten og spotter nu innovative AI-baserede løsninger, for at sikre yderligere tempo på Microsofts kultur-transformation i Europa.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

I 2019 havde jeg mit sidste år som administrerende direktør for Microsoft Danmark. Vi lykkedes med at få en suveræn førsteplads både i Imageanalyse blandt kunderne og arbejdsglædeanalyse blandt medarbejderne samt at nå vores finansielle målsætninger for det fjerde år i træk. Det er jeg og resten af Microsoft Danmark meget stolte af.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

I 2019 ville jeg gerne have været bedre til at sikre læring på tværs af vores 12 datterselskaber i Western Europe. Vi arbejder stadig for meget i siloer og skal blive endnu bedre til at arbejde på tværs af landegrænser, segmenter og produktgrupper.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Der er flere potentielle mega-trends, der kan ændre rammevilkårene i 2020. Klimamål, lavkonjunktur, internationale handelsbarrierer samt stadig øget fokus på compliance, sikkerhed og data etik. Alle fire områder kræver nye måder at arbejde på og en omstilling i den måde, vi prioriterer målsætninger på.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Jeg vil få mere fokus på strategiske temaer, herunder hvordan vi tilpasser os en eller flere af ovenstående fire mega trends.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Absolut. Verdensmålene og særligt klimadagsordenen er en integreret del af alle forretningsstrategier (ikke bare marketingstrategier) og er en stadig vigtigere del af vores kunde-dialog, idet brugen af Cloud teknologi er væsentlig mere klimavenlig end traditionel. On-Prem softwareløsninger.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Energisektoren – transformationen af Ørsted, det fortsatte push fra særligt Grundfos, men også Danfoss, Velux og Rockwoll vedrørende energibesparelse samt Vestas og den øvrige vindmølleindustris samt Energinets omstilling til øget digitalisering er alle fantastiske historier, der er med til at sætte Dan- mark i førersædet, hvad angår teknologi og klima.