Erfaring

Mette begyndte i 2001 som Trainee hos Nuppenau & Partners, og sad herefter som Project Coordinator på bureauet i et års tid, indtil hun i 2004 kom til PP/ Partners som Project Manager og partner. I 2006 blev PP/Partners til Pravda, og i den forbindelse blev Mette forfremmet til CEO. Denne rolle har hun nu bestredet i 13 år.

Motivation

Det er første gang, at vi byder Mette Hejl velkommen på The M List, men det er med rette. Mette er et respektindgydende menneske. Hun er oplært i, og har haft sin gang på, den århusianske bureauscene nærmest siden ungdomsårene, og hun har knoklet sig den direkte vej op i toppen af den. Pravda, som Mette har været CEO for i 13 år, har de seneste år arbejdet fokuseret med en relancering som et dedikeret B2B-brand agency, og i denne rejse spiller Mette en stor rolle. Det er gjort med både sikker hånd, en tydelig forståelse for kundernes behov og med en seriøs målrettethed, der på alle måder fortjener branchens agtelse. Endelig er Mette en menneskekender med benene solidt plantet på jorden og en dertil rost og respekteret leder. Kort og godt er Mette en oplagt The M List-profil anno 2020.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Relancering af Pravda som B2B-brand agency – under overskriften “Home of Business Brands®”. Inklusiv vores markering og fejring af, at Pravda har været til stede i markedet i 50 spændende, hårrejsende og udviklende år!

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Jeg ville gerne have mødt endnu flere ambitiøse B2B-virksomheder, der har modet til at gå fra B2B-virksomheder til B2B-brands. Modet til at være relevante, differentierede og autentiske brands, der hader comfort-zoner. Forhåbentlig får endnu flere B2B-virksomheder viljen til det i den kommende sæson. Den debat står højt på min agenda.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Dialogen om investeringsvilje i branding vs. klassisk lavkonjunktur adfærd, der ofte rimer på besparelser/optimering. Branding i “krisetider” giver mening. Her kan man bryde ud af cirklen og indtage en stærk position. Kortsigtede salgsindsatser giver en her-og-nu-effekt, hvor brandindsatser først ses over tid, men har desto større impact.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Som brand agency agerer vi strategisk sparringspartner og kreativ inspirator, der i højere grad end i reklamedagene opererer på C-level. Dét, sammen med markedets udvikling, fører konstant nye roller med sig. Men særligt to perspektiver kommer til at have min opmærksomhed, nemlig SDG-kommunikation og employer branding som vækst-drivers

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Der har længe været fokus på forbrugernes orientering mod SDG/CSR. Vi er interesserede i, hvordan B2B-virksomheder kan bruge SDG-arbejdet til at skærpe konkurrencesituation via strategiske prioriteringer og troværdig kommunikation. Virksomhederne driver selv aktivt denne udvikling, og vi skal ikke trække til truget som for blot få år siden.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Jeg skulderklapper Pravda-teamet hver eneste dag, og nu har de det også på skrift. Passion, forandringsvillighed og talent præger vores hus. Jeg er fyldt af beundring over vores mange seje konkolleger. Når et bureau leverer et stærkt økonomisk resultat, er det et sundhedstegn – når de laver en stærk kreativ løsning, holder det os på tæerne.