Erfaring

Mette startede sin karriere i 1997 hos Dandy Group, hvor hun i lidt over tre år sad som International Brand Manager. I de efterfølgende år har hun siddet hos hhv. Envision, Semper Tulip og Arla Foods. I dag sidder hun som Senior Director, Marketing & Innovation hos Danish Crown Foods.

Motivation

Mette Schacht Færch er en af landets skarpeste marketers ud af FMCG-branchen. Hun sidder i dag med et kæmpestort ansvar for Danish Crown Foods marketing- og brandinginitiativer, og særligt hendes ledelsesevner fortjener applaus og anerkendelse. Om nogen forstår Mette, at styre et team gennem udvikling og vækst, på tværs af salg og marketing, og med hendes særlige øje for tidens tendenser og forbrugernes ønsker, har hun løftet Danish Crown Foods-brandet op på et helt nyt niveau. Det har bl.a. inkluderet et navneskift, nyt logo og ny emballage. Mette forstår alle dele af værdikæden og kombinerer marketing og innovation med nye teknologier, og dette med en stærk tilbagekobling til landmændene bag produkterne. For hendes ledelsesevner, brede marketingsforståelse og kommercielle tæft er hun igen at finde på The M List.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Et solidt fundament skaber retning og øger effektivitet. Men en klar brand architecture har alle brands i porteføjlen en rolle at spille. Med brandbooks og digitale playbooks for alle brands er taktikken lagt. Det har vi set effekten af igennem det seneste år, hvor vi har øget marketingeffektiviteten og brand-styrken for alle brands.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Jeg ville gerne have øget vores execution power! At lykkes med nye koncepter og produkter i et stadig mere differentieret retailmarked er vanskeligt. Og at investere i massiv medieopbakning, når det nye produkt kun er tilgængeligt i hver 3. butik, er ofte en dårlig business case. Det kræver nytænkning.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

Vi skal sikre vækst i et marked, hvor kødets rolle bliver udfordret af forbru- gerne, og hvor indkøbs- og forbrugsmønstre samt medievaner er i hastig forandring. Det kræver en helt anden agilitet og fleksibilitet end vi har set tidligere. Bæredygtighed bliver et nøgleord.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Som kommerciel marketer er min rolle at skabe vækst! Vækst gennem øget mærkestyrke, fokuseret innovation og stærk category management. For os og vores kunder. Den klassiske brand marketer er fortid.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Danish Crown har en ambitiøs bæredygtighedsstrategi. Der skal mange initiativer til hos vores landmænd, på vores slagterier og produktion og i de produkter vi tilbyde. Vi skal vise konkrete handlinger. Vi har skiftet alle plastbakker til kød til et mere bæredygtigt materiale og sparet de danske forbrugere for 1.000 tons plastik.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

At nævne én er ganske enkelt umuligt. Ej heller retfærdigt. Der er mange i branchen, der fortjener ros.