Erfaring

I 2001 tog Michael hul på, hvad der skulle blive en flot årrække hos OMD. Det gjorde han i en stilling som Account Manager, og i 2006 blev denne titel erstattet med en position som Director. I 2013 foretog Michael sig et branchehop, og i dag sidder han som Head of Marketing, Semler Mobility hos Semler Gruppen.

Motivation

Michael Stein startede i mediabranchen, og har siden foretaget et succesfuldt skift til bilindustrien, hvor han i dag er øverste marketingansvarlige for nogle af branchens største marketingbudgetter. Michael forener sine erfaringer og bringer sit fulde kompetencesæt i spil på tværs af brancherne, og det er derfor med Michael ved roret, at Semler Mobility tager større ejerskab på data og mediaindkøb. Michael formår at drage fordel af de digitale tiltag som led i at sikre Semler Gruppen sin plads på markedet. Det er blevet til flotte resultater, herunder fx et strategisk partnerskab med Clever, som sigter efter at smelte bil, service, ubegrænset opladning og frihed sammen i én komplet mobilitetspakke. Michael er med til at højne standarden for integrationen af intelligent marketing i forretningen, og vi byder ham igen velkommen på The M List.

Hvad har været din største professionelle succes i 2019?

Se værdien og væksten af at arbejde sammen som fem mærker. Både forretningen og organisationen lærer og vokser ved at gå fra brands til en portefølje af brands. Resultat: Vækst i et stagnerende stort marked uden at dreje på prisskruen.

Hvad ville du gerne have gjort mere af i 2019?

Have brugt endnu mere tid med forbrugerforståelse og produktindblik….så vi kan optimere det bedste fra outside-in med inside-out.

Hvad bliver din største marketingudfordring i 2020 hvis forudsigelserne om dårligere konjunkturer holder stik?

At udnytte marketingteknologier bedre, så relevans overfor forbrugere øges og marketinginvestering optimeres. Vi skal kunne udnytte størrelse og viden om forbrugeradfærd endnu bedre til alles fordel.

Hvordan forventer du, at din rolle vil forandre sig i 2020?

Både jeg og organisationen skal blive bedre til at lære af kommunikation og dialog med mindre forbruger-segmenter, så at gå fra medienøgletal til effekt og responstal på smalldata-niveau.

Vil FN’s verdensmål påvirke dit arbejde i 2020 – og i så fald hvordan?

Klimaindsats vil påvirke qua udvikling i teknologi og krav til produktion af biler, hvor el- og hybridbiler vil fylde mere, ligesom konventionelle biler skal være mindre miljøbelastende. Det kræver omstilling af forretningen, markedsføring og måden vi tilbyder produkter og services på.

Hvis der var en i branchen du skulle give et skulderklap – hvem skulle det være og hvorfor?

Jacob Knobel, en af de mest sympatiske, mest begavede og interessante mennesker jeg har mødt i marketing-verdenen. Han besidder en unik evne til at oversætte komplekse områder til menneskeniveau og spænder vidt fra ministre, til mediehuse, tech-giganter og simple marketingfolk. Keep on Jacob – jeg (og en masse andre) er fan.